Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Comvision bygger varumärke åt Tre Kronor

Publicerad: 3 Maj 2001, 04:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Kommunikationsbyrån Comvision startar en ny avdelning som ska hjälpa idrottsförbund, klubbar och utövare att stärka och kommersialisera sina varumärken. En ny varumärkesstrategi för Tre Kronor är det första uppdraget.


Avdelningen ska heta Comvision Sport & Brands och har utvecklats av konsulterna

Lars-Ola Nordqvist och Jan Källman, som tidigare var sportjournalist på DN.

Utöver dem ingår Niklas Olovzon och Daniel

Hegborn, som har skrivit en magisteruppsats om sport och varumärken.

- Visionen är att bli en internationell varumärkesbyggare inom idrott.

Marknaden är oerhört stor och vi tror att vi vet att det finns en stor

potential för Comvision. Men det viktigaste just nu är vi ska etablera oss och

göra oss nyttiga, säger Lars-Ola Nordqvist, en av Comvisions

grundare.

Åt Tre Kronor har Comvision tagit fram ett förslag på varumärkesstrategi i sex

delar:

1. Hur varumärket Tre Kronor ska utvecklas, skyddas och kommersialiseras. Hur

varumärket ska lyftas med en ny logotyp. Förebild: Manchester United.

2. Hur kommunikationen ska ske med Tre Kronors kärnmålgrupper: supporters,

partners, opinionsbildare och utövare.

3. Hur goda medierelationer ska skapas. Här gäller det att förse medierna

med mer kvalitativt material. Viktigt också är rollerna i ledningen är tydlig

och att det finns en förståelse för journalisternas villkor.

4. Hur utbildning ska öka. Förslaget är att Svenska hockeyförbundet ska hjälpa

skolor med att få in hockey-träning på schemat utifrån förbundets metoder och

att ge elitutövare utbildning under karriären.

5. Hur förbundet ska stärkas genom samarbeten och allianser, exempelvis

med NHL.

6. Utveckla Internet som kanal och nav för att stärka varumärket.

Kommersialisera varumärket via e-handel.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.