Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Compricers tv-reklamökade kännedomen tiofalt

Publicerad: 11 Augusti 2008, 08:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

I vintras gjorde prisjämförelsesajten Compricer sin första tv-reklam. Resultatet blev att kännedomen ökade från 4 till 40 procent.


Från Compricers tv-reklam. Reklamfilmen, signerad Garbergs, gick i bland annat TV3, Kanal 5 och TV6 från januari till mars med payoffen Sluta aldrig jämföra. Tidigare har Compricer bara använt bannerannonser.

- Vi har ompositionerat Compricer till en renodlad privatekonomitjänst och det ville vi presentera med en bred kampanj, säger Erik Emanuelsson, marknadschef på Compricer.

Nu har Compricers mediebyrå Scream mätt resultatet av kampanjen. Kännedomen har ökat från 4 till 40 procent, preferensen har ökat från 1 procent till 6 procent och avändandet av sajten har ökat med 250 procent.

- Vi är jättenöjda. Ökningen har skett från blygsamma nivåer, men reklamkampanjen har haft önskad effekt. Det här är en jättebra start och vi kommer att fortsätta att marknadsföra oss aggressivt. Vi är inte framme än.

Enligt Erik Emanuelsson har reklamkampanjen påverkat både attityd och beteende hos kunderna. Kunderna stannar längre och kommer tillbaka oftare till sajten. Screams mätning visar också att kunderna förstod budskapet i reklamfilmen och inte blandar ihop företaget med prisjämförelsejätten Pricerunner.

- Kunderna förknippar oss med privatekonomi, vilket är precis vad vi vill.

Enligt Erik Emanuelsson, som tillträdde som marknadschef i april, ska Compricer fortsätta med tv-reklam, i kombination med bland annat pr. Företaget har inte någon pr-byrå utan sköter det inhouse.

- Vi är en liten aktör och har inte råd att synas hela tiden. Pr är ett bra komplement och tacksamt för ett jämförelseföretag. Vi har mycket information att gå ut med, i sommar har vi bland annat fått en löpsedel i kvällspressen om kontantkort från utlandet.

Mathias Wiesel är projektledare på Garbergs.

- Det var en tydlig film i kombination med bra tajming efter jul när många har begränsat med pengar, säger han.

Se filmen här.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.