Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Community designar Schulmans ap-logga

Publicerad: 27 Februari 2008, 09:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

Schulmanbrödernas humorsajt 1000apor.se ska få en logotyp. Reklambyrån Scholz & Friends tävlar med allmänheten och designcommunityn Xtraworks.se om att göra bästa förslaget. Enligt briefen till Xtraworks ska apan inte vara glad utan "aggressiv utav helvete - tänk en påtänd arg knarkare, fast i apkropp".


- Briefen är helt galen. Det är skönt att se någon haverera jantelagen fullständigt. Vi lade ut uppdraget på sajten igår kväll och har redan fått in 17 bidrag, säger Daniel Ahlbert som projektleder lanseringen av Xtraworks.se.

Vinnaren på Xtraworks får 5.000 kronor och får vara med vid lanseringen av 1000apor.se den 3 april. Schulmanbröderna ska också få logotypförslag från reklambyrån Scholz & Friends och allmänheten.

- Vi kommer att bestämma ganska snart vilken av alla loggor vi ska ha, troligen inom en vecka. Det var Xtraworks som hörde av sig och vi gillade deras affärsidé, säger Calle Schulman, chefredaktör för 1000apor.se.

Xtraworks.se hade premiär den 14 februari och är en community där amatörer och semiprofessionella reklamare kan pitcha på design- och reklamjobb. Arbetsgrupperna lägger upp sina förslag på sajten och medlemmarna får rösta på sina favoriter och kommentera jobben. Vinstsumman är 5.000-10.000 kronor.

- Uppdragsgivaren väljer själva vilket bidrag som ska vinna, men hittills har det för det mesta överensstämt med de bidrag som medlemmarna röstat fram. Just nu har vi fyra olika uppdrag på sajten, bland annat för Nautilus och Lava Electronics, säger Daniel Ahlbert.

Lunarworks, som också driver Lunarstorm, ligger bakom Xtraworks.se.

- Företagen betalar oss för att få lägga ut sina uppdrag på sajten. På sikt kommer det att kosta från 25.000 kronor och uppåt för ett reklamjobb hos oss, säger Daniel Ahlbert.

Xtraworks.se har i dag 300 medlemmar. Många är studenter på skolor som Berghs, Beckmans, Hyper Island och Forsbergs.

- Vi arbetar med att marknadsföra sajten för företag som kan vara intresserade att ge uppdrag. Vi fokuserar nu på Sverige, men det vore spännande att titta på andra länder också. En sajt på engelska kan ju även användas av svenskar, avslutar Daniel Ahlbert.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.