Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Comedy Central: Vi ska bli större än TV6

Publicerad: 22 April 2008, 13:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

MTV Networks nya kanal Comedy Central lanseras vid årsskiftet. Målet är att bli större än de snabbväxande uppstickarna TV6 och Kanal 9 i sin målgrupp.


- Målsättningen är att konkurrera med TV6 och Kanal 9 inom kanalens målgrupp under den tid vi sänder, det vill säga från kl 19 till 03, säger Lars Mossing, vd för MTV Networks i Norden.

Sverige blir den sjunde europeiska marknaden för Comedy Central. Den svenska versionen blir en bred humorkanal med framför allt amerikanska och svenska komediserier. Kanalen ska attrahera både kvinnor och män 19-40 år, men Lars Mossing tror att det blir något fler män bland tittarna.

- Det här är inte en kanal för män, men jag tror att omkring 60 procent av tittarna kommer att vara män. Det beror på vilket innehåll vi slutligen köper in och kanalinköpen varierar i olika länder. Polen visar till exempel Sex & the City medan Nederländerna visar mer manliga Californication, säger Lars Mossing.

Och det är framför allt jakten på bra innehåll som står på agendan framöver. Genom Viacom har de tillgång till program som South Park, men det räcker inte.

- Nu har vi ett starkt varumärke, en plattform och eget innehåll som täcker omkring 50 till 60 procent av tablån. Resten måste vi köpa in och vi förhandlar nu med leverantörer, säger Lars Mossing.

Men kanalen måste troligen även förhandla om Viacoms innehåll eftersom en del program visas i andra kanaler nu.

Ett annat mål framöver är att säkerställa en ökad distribution.

- Hittills har vi säkrat en plats i det digitala marknätet och har i och med det en 25 procentig penetration. Nu för vi diskussioner med de större distributörerna och självklart är Com Hem en viktig sådan, säger han.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.