Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Comedy Central växer - långsamt

Publicerad: 3 Februari 2009, 04:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

MTV:s komedikanal Comedy Central har, trots en omfattande lanseringskampanj, inte lyckats nå så många tittare som man hoppats på. "Men målet på 2-3 procent ligger kvar", säger MTV:s vd Lars Mossing.


Comedy Central hade svensk premiär vid årsskiftet. Under den första veckan hade kanalen som mest 12.000 tittare, men då hade inte lanseringskampanjen rullat ut än.

- Har vi inte bättre siffror i slutet av januari börjar jag att bekymra mig, sa Lars Mossing till Dagensmedia.se då.

Kampanjen går nu på bio, i MTV:s egna kanaler, på webben samt utomhus över hela landet. Komikerna Robert Gustafsson, Özz Nûjen och Kristoffer Appelquist är dragplåster.

Men än har inte Comedy Central lockat de stora massorna. Till och med igår, den 1 februari, hade kanalens mest sedda program, "Dead Like Me", setts av 20.000 tittare, enligt MMS. Lars Mossing säger att han är i stort sett nöjd med siffrorna.

- Det viktigaste nu är penetrationen. Endast 20 procent av alla i vår primära målgrupp som faktiskt kan få in Comedy Central har upptäckt kanalen, säger han.

Comedy Centrals primära målgrupp är 20-44. Som mest har man uppnått en 0,3-rating i den åldersgruppen.

- Vi ser att många yngre har hittat kanalen, vilket är logiskt eftersom vi marknadsfört den i MTV, säger Lars Mossing.

Samtidigt växer kanalens tittarsiffror, om än långsamt. De fyra mest sedda programmen till och med den 1 februari sändes mellan den 29 och 30 januari.

- Tittandet och räckvidden ökar. Vi hade hoppats på bättre siffror redan nu men vi vet att det tar tid att bygga upp en kanal, säger Lars Mossing.

Kampanjen ska fortsätta under hela februari.

Hur lång tid tar det innan Comedy Central etablerat sig och hittat sin målgrupp?

- Det önskar jag att jag visste, konkurrensen är väldigt hård just nu. Vi kommer nog få ägna året åt att bygga upp tittandet. Målet att ligga på 2-3 procents tittartidsandel är optimistiskt men vi ligger kvar med det.

Comedy Central distribueras via Boxer, Canal Digital, Comhem, Telia, Tele2, SPA, Borderlight, Otrum, IP Sweden och Hoist Group. Kanalen sänder endast 8 timmar om dagen, mellan 19:00-03:00.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.