Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Com hem kör hd-kampanj på nätet

Publicerad: 28 februari 2007, 09:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Den digitala reklambyrån Foreign ligger bakom Com hems hdtv-kampanj där brusiga banners leder besökaren in till framtidens högupplösta tv-värld.


HW

Henrik Widell


Toppbannern som visas på de flesta av de större sajterna, består av svartvitt brus, populärt kallat myrornas krig. Bruset ska symbolisera nedsläckningen av det analoga tv-nätet. En text framträder i bannern efter några sekunder med budskapet, tvn är död, länge leve tvn. Bannern leder vidare till Com hems kampanjsajt där förstasidan består av en svart tv-ruta och en fjärrkontroll som följer användarens musrörelser. Med hjälp av kontrollen kan användaren slå på tv-n och möts då av färgsprakande högupplösta bilder.

- Kampanjen ska med kreativa grepp, skapa uppmärksamhet för Com hems erbjudande på hdtv och driva försäljningen, säger Johan Ronnestam, kreativ chef på Foreign.

Användaren kan genom en hd-logga skifta upplösningen på sajten för att få en uppfattning om skillnaden mellan en vanlig analog signal och hdtv. Skiftar skärpa gör sajten också om besökaren klarar det memoryspel som Foreign har skapa för sajten.

- Det är ett klassiskt memoryspel där man ska vända brickor på tid. Att skärpan skiftar är ett kul och lekfullt sätt att påvisa skillnaderna mellan upplösningarna.

För de som deltar i memoryspelet ligger en 40-tums tv från Samsung i potten. Hd-ready, förstås.

Arbetsgrupp Foreign:

Daniel Bruce - Art DirectorYa-sin Chahimi - CopywriterMarcus Johansson - FlashutvecklareSofia Ojde - Projektledare

Mediebyrå: OMD.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev