Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Com Hem först ut med Aftonbladets scrollannons

Publicerad: 13 Maj 2008, 13:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Com Hem är första kunden med att testa ett nytt annonsformat på Aftonbladet.För att läsa annonsen måste besökarna scrolla ovanför sidhuvudet.


Annonslösningen är ett panoramaformat som kan expandera uppåt. Där väntar ett erbjudande från Com Hem.

"Nu kan du skaffa bredband 10 Mbit/s. Både upp- och nedströms, lyder copyn".

- Det här är första gången som vi och Aftonbladet testar det här, säger Fredrik Sjöström, ansvarig för digitala medier på Com Hem.

Webbyrån Foreign har tagit fram lösningen tillsammans med Aftonbladet och Com Hem.

- Dels ger det väldigt stor exponering om kunden scrollar uppåt och ser allting. Dessutom är det lite humoristiskt eftersom vi lanserar både upp- och nedströms, säger Fredrik Sjöström.

Men är det inte lätt att missa att man ska scrolla upp?

- Det finns en lite risk men den fungerar som en vanlig banner också. Om man klickar på den kommer man till hemsidan. Vi ska mäta hur många som faktiskt har scrollat upp men inte gått vidare.

Hur mycket kostar formatet?

- Det vill jag inte gå in på, men det är en del i en större kampanj som även går utomhus, i tv och i print.

Ska ni köpa samma format fler gånger?

- Vi får utvärdera om det går bra, just nu släpar statistiken och vi kan inte se några siffror förrän senare i dag. Men vi har bokat samma plats om en vecka igen.

Under lucia förra året blev Com hem först med att testa videoannonsering på Aftonbladets etta tillsammans med en big bang.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.