Nyheter
Coke Zero hakar på Bond-premiär med jättekampanj
Publicerad: 24 september 2008, 13:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Coca-Cola drar i nästa vecka igång en stor reklamoffensiv för sitt varumärke Coke Zero i samband med lanseringen av Bond-filmen Quantum of Solace. Bland annat går en reklamfilm med Bond-tema upp på tv och bio. <b>Se filmen på Dagens Media.</b>
HW
Henrik Widell
- Samarbetet mellan varumärkena Bond och Coke Zero är naturligt eftersom de båda kännetecknas av en manlig image, speciellt sedan Daniel Craig tog över som Bond. Lite av en manlig drömvärld med vackra kvinnor och snabba bilar, säger Fredrik Öberg, ansvarig för kampanjen på Coca-Cola.
Vackra kvinnor är också vad som präglar reklamfilmen som grafiskt bär tydliga spår av Bond-estetik.
Fredrik Öberg säger att samarbete var extra intressant eftersom James Bond, som är världens längsta filmserie, är speciellt populär i Skandinavien. Coca-Cola ska i Sverige använda sitt globala partnerskap för att tillfälligt döpa om Coke Zero till Coke Zero Zero 7. Förpackningarna ska också förses med James Bond-motiv.
- Att namnen sammanfaller som de gör är lite av en lycklig slump. De nya förpackningarna har redan börjat smygas ut i butik.
Men det är först nästa vecka som Coca-Cola börjar ta i på allvar, då den svenska version av företagets globala reklamfilm med Bond-tema börjas visas på tv och bio.
Coca-Cola ska också ha aktiviteter on-line. Under kampanjperioden kan besökarna varje dag på Coke.se kunna tävla om priser från två andra partners till James Bond-lanseringen, Sony och Sony Ericsson.