Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Coca-cola-utmanare letar designers på Facebook

Publicerad: 25 maj 2009, 07:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Saturnus Beverages uppmanar studenter på reklamskolor och andra intresserade att ta fram en annons för varumärket Ubuntu Cola. Vinnarbidraget publiceras i magasinet Filter.


Deltagarna uppmanas att ladda upp sina bidrag i Facebookgruppen "Ubuntu god design". Den 10 augusti stänger butiken.

Då väljer en jury ut en annons och besökarna i Facebookgruppen ytterligare en. Därefter får de två bidragen tävla mot två annonser som tagits fram av reklamskolestudenter från bland andra Berghs och Forsberg. Den slutliga vinnaren utses av en jury under Rättvisemärkts kampanj i oktober. Annonsen går sedan i magasinet Filter.

- Vi tycker det var ett bra sätt att göra något tillsammans med våra konsumenter och undersöka hur de ser på vårt varumärke, säger Jenny Andréasson, produktchef på Saturnus Beverages.

Läskens primära målgrupp är ungdomar 15-25. På måndagsfärmiddagen hade dock inga bidrag hittils kommit in.

- Vi förväntar oss att det tar ett tag, deadlinen är ju ganska långt fram. Men vi har haft många besökare på sidan och fått bra respons, säger Jenny Andréasson.

Ubuntu betyder medmänsklighet och samverkan på bantuspråk, som talas i centrala och södra Afrika. Colan är enligt Saturnus Sveriges första rättvisemärkta coladryck.

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev