Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Coca-cola kurerar gäspningar

Publicerad: 18 Februari 2009, 05:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Coca-colas lyckofabrik kommer tillbaka i tv i vår i en av läsktillverkarens största kampanjer för året. Den här gången bekämpar drycken en epidemi av gäspningar i lyckolandet. <b>Se filmen och spela spelet på Dagensmedia.se.</b>


- Kampanjen heter Yawnbusters eller Gäspningsjägarna och ska visa hur uppiggande Coca-cola är när du är lite trött och hängig, säger Hanna Sjöström, marknadschef för Coca-cola Company i Sverige.

Det här är tredje kampanjen med Wieden & Kennedy Amsterdams reklamkoncept Happiness Factory. Den här gången gäspar en kille samtidigt som han stoppar in ett mynt i läskautomaten. Gäspningen sprider sig i fabriken, men alla kureras med hjälp av Coca-cola.

- Det är samma ursprungsidé som tidigare. Den bygger på att visa små roliga, animerade figurer som arbetar i Coca-colas lyckofabrik. Syftet är att skapa kärlek till produkten och att hylla den, säger Hanna Sjöström.

Huvudmediet är som vanligt tv och kampanjen rullar igång i i början av mars, främst i TV3, Kanal 5 och TV6.

Den ska även gå på bio, på kundvagnar samt utomhus. Dessutom går Coca-cola tungt på webben.

- Vi gör ett spel som lanseras globalt, som vi bygger in i vår svenska sajt. Dessutom finns en quiz-del där man kan vinna en squeezebox, säger Hanna Sjöström.

Besökarna kan också ladda ned ringsignaler och desktops som anknyter till reklamfilmen.

Coca-colas nya payoff Open Happiness har inte hunnit till Europa, så även den här gången avslutas filmen med "The Coke Side of Life".

Här kan du spela spelet.

Reklambyrå: Wieden & Kennedy, Amsterdam. Adaption: Saatchi & Saatchi, Danmark. Mediebyrå: Initiative Universal Media.

Martin Schori

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.