Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Coca-Cola gör reklam med våldsspel som förlaga

Publicerad: 3 september 2007, 09:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:00

Den senaste reklamfilmen i Coca-Colas kommunikationsplattform, The Coke Side of life, lånar friskt från den våldsamma och kontroversiella spelserien Grand Theft Auto, vars senaste installation totalförbjöds i Australien. "Att koppla reklamfilmen till Grand Theft Auto är en subjektiv bedömning", säger Peter Dimulkas marknadschef på Coca-Cola i Sverige.


HW

Henrik Widell


Reklamfilmen börjar med en bil som kommer sladdande genom en ruffig stadsdel. Nere i hörnet av bilden står "Downtown" som lokalangivelse. Det grafiska manéret är snarlikt det som miljoner tv-spelare har lärt känna genom Grand Theft Auto. I en sekvens sliter spelkaraktären i filmen ut en person ur dennes bil men istället för att stjäla bilen, vilket är det normala sättet att rekvirera färdmedel i Grand Theft Auto, sätter spelkaraktären en coca-cola i bilägarens näve och skålar med honom. Efter att ha druckit sin Coca-Cola blir spelkaraktären hyggligaste killen i stan och sprider glädje istället för död och förintelse omkring sig när han promenerar genom staden. Filmen har fått stor spridning på internet och kopplingen till Grand Theft Auto har inte undgått någon.

- Vi riktar oss till en yngre målgrupp med den här filmen och valde att göra den i formen av ett tv-spel. Det var vår utgångspunkt och det är klart att man subjektivt kan koppla samman filmen med diverse befintliga spel, men det har aldrig varit vår avsikt, säger Peter Dimulkas.

Filmen lanserades i USA förra året och har därefter gått ut på den globala marknaden. Peter Dimulkas säger att Coca-Cola inte har fått några negativa reaktioner på filmen.

- Det är bara positiva reaktioner, speciellt i Asien där spelandet är stort. Vi har också gjort egna mätningar som visar att filmen har tagits emot mycket bra.

Han säger att en annan fördel med filmens tv-spelsmanér och målgruppen gamers är att reklamfilmen har spridit sig som en löpeld över internet. Filmen har laddats upp på en mängd olika portaler och har diskuterats flitigt i spelforum. På Youtube har klippet visats nästan 2 miljoner gånger.

- Vi visar filmen på TV3, Kanal 5 och några mindre kabelkanaler. Den här filmen rullar fram till jul då den ersätts med en ny film i The Coke side of life-plattformen, säger Peter Dimulkas.

Amerikanska Nexus Productions har gjort filmen.

Se reklamfilmen här.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev