Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Clear rekordsäljer - 124 miljoner i vinst

Publicerad: 22 Januari 2007, 07:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Clear Channel gör rekordresultat 2006. Utomhusbolaget har planer på att sänka annonspriserna trots skyhöga marginaler.


Under 2006 ökade Clear Channel omsättningen med 9 procent till 575 miljoner kronor. Rörelseresultatet hamnade på 124 miljoner kronor. Det ger en rörelsemarginal på närmare 22 procent.

- Alla områden går bra. Dessutom har vår internetförsäljning fått ett genombrott. Vi sålde för 12 miljoner och har en budget på 20 miljoner för i år.

Med er höga rörelsemarginal, är det inte dags att sänka annonspriserna?

- De styrs av efterfrågan.

Tjänar ni inte ohemult mycket pengar?

- Vi är en i en bransch med hög rörelserisk. Alla våra kostnader är fasta. Så vi måste gå bra i en högkonjunktur som nu, om vi ska överleva nästa lågkonjunktur. Vi höll på att gå i konkurs 1991.

Det var 16 år sedan...

- Historiskt har vi aldrig gjort ett så här bra resultat, men det kommer vi att behöva. Som exempel blir kontrakten ständigt dyrare. Väderskydden i Stockholm som JCDecaux fick (sommaren 2006) kostar 50-60 miljoner bara i hyra.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.