Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Clear Channel testar digitala tunnelbaneskärmar

Publicerad: 15 Maj 2008, 08:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

I dag drar Clear Channel igång ett fyra veckor långt test av digitala skärmar i Stockholms tunnelbana. På tolv 32-tumsskärmar vid Karlaplan ska tekniken testas och till hösten hoppas Clear Channel köra skarpt.


Clear Channel fick förra sommaren sitt avtal med SL förlängt i ytterligare fem år. Den stora utmaningen med testet blir att hitta en teknik och ett system som fungerar i fem år.

- Det viktigaste för oss är att förstå tekniken och hitta rätt totallösning. Papper är fortfarande huvudbäraren och kommer att vara det länge. Men i till exempel England har digitala skärmar blivit ett stort branding media, säger Ted Johansson, chef för affärsutveckling och marknad på Clear Channel.

Det första steget i digitaliseringen av SL är skärmarna i rulltrapporna, därefter följer perrongerna och till sist bussarna. När allt ska vara klart är osäkert.

- SL har 100 stationer och vi siktar på att digitalisera 60-65 procent. Detta är det största projektet Clear Channel genomför sedan man etablerade sig i Sverige.

Hur mycket projektet kostar vill dock inte Ted Johansson svara på, men säger att det rör sig om "många miljoner". Två annonsörer blir först ut, däribland en inom telekom. Fyra teknikleverantörer är med i testet, Megatec, Mediasolutions, NEC Scandinavia och Fujitsu Services. Dallas Sthlm står för designlösningarna.

- Det här viktigt också för SL, och det är en bra lösning för annonsörerna, men det får inte ske på bekostnad av resenärerna.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.