Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Clear Channel och AMFM går samman för 380 miljarder

Publicerad: 5 Oktober 1999, 07:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

De amerikanska medieföretagen Clear Channel Communications och AMFN Inc går samman i en affär för 380 miljarder kronor.


Bägge företagen köper in sig i varandra för vardera 192 miljarder kronor. Det

nya företaget, som ska heta Clear Channel Communications får 830

radiostationer, 425.000 utomhustavlor och 19 TV-stationer över hela världen.

Dock räknar koncernen med att behöva avyttra 125 radiostationer i USA för att

följa mångfalden i etern, i enlighet med amerikansk lag.

Koncernen ska fokusera på "out-of-home media", det vill säga medier som når

målgrupperna utanför hemmen.

I Europa äger Clear Channel utomhusföretaget More Group som också finns i

Sverige. More har uttalade ambitioner att köpa radiostationer i Norden och

köpte förra veckan norska Radio1.

(Kommentar: Siffrorna i den här texten har ändrats sedan den först

publicerades.

Den här gången har vi förhoppningsvis räknat räknat om dollar till kronor på

rätt sätt. Vi beklagar)

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.