Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Clear Channel: Mediebyråernas siffror är missvisande

Publicerad: 12 Februari 2008, 08:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Mediebyråbarometern för januari 2008 ger vid handen att utomhus tappat 20 procent av sina investeringar sedan januari förra året. Maria Skoglund, vd för Clear Channel tycker att jämförelsen blir felaktig. "Januari 2007 var enormt stark så det blir en jämförelse mellan äpplen och päron".


- Jag känner inte alls igen siffrorna från Mediebyråbarometern. Vi har tappat 9 procent jämfört med januari förra året och det beror enbart på att vi hade en urstark start på förra året, dessutom ökade trafikreklamen med 67 procent i januari, säger Maria Skoglund.

Hon säger att januari historiskt sett är bottenmånaden för utomhusmediet men att Clear Channel faktiskt sålde mer under januari 2007 än i februari.

- Det har aldrig förekommit i mannaminne. För helåret i år ser bokningsläget bättre ut än förra året och vi ligger någonstans mellan 5-10 procent bättre till.

Varför tror du att Mediebyråbarometern ändå visar på en nedgång på 20 procent?

- Det finns två förklaringar, antingen står JC Decaux för den nedgången eller så går allt mindre av investeringarna genom mediebyråerna, men något ras på 20 procent har det inte varit för vår del, det stämmer inte med verkligheten.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.