Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Citys annonsförsäljning rasar efter omgörningen

Publicerad: 14 Maj 2008, 04:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Det har gått snart tre månader sedan City relanserades. Tidningsledningen är nöjd men medierådgivare ifrågasätter den nya redaktionella miljön. Samtidigt har annonsförsäljningen dalat i mars jämfört med samma period förra året.


Det var i februari som City gjorde sin omfattande relansering. Tidningen skulle inte längre vara nyhetsdriven utan positionera sig som Den engagerande Stockholmstidningen. Ut med allmänna nyheter och in med mer featurematerial samt ämnen som stockholmarna bryr sig om, gärna ackompanjerad av Mikael Nestius byline-bild.

- Människor är intresserade av vad andra tycker. Det som skiljer oss åt är att vi har en chefredaktör som tycker något, en som startar debatter, sa Citys vd Anders Kvarby i samband med relanserigen.

I dag säger han:

- Vi har blivit bra mottagna av både annonsörer och medierådgivare, det handlar om att skilja ut sig från andra.

Svaret på om City har tappat eller vunnit läsare dröjer. Nästa Orvesto-undersökning visar läsande både före och efter relanseringen.

Däremot rasade Citys annonsförsäljning i mars 2008 jämfört med mars 2007, från 43 miljoner bruttokronor till 24 miljoner bruttokronor, enligt Sifo Reklammätningar. Men tappet har inget att göra med relanseringen, menar Anders Kvarby.

- Vi har genomgått en växling av säljare i vår storkundsgrupp. Det är mer ett betyg på vårt egna arbete. Nu börjar det se bättre ut redan i april, säger han.

Däremot har City ökat platsannonsäljet med 14 procent under det första kvartalet 2008 jämfört med 2007, till 12,3 miljoner bruttokronor. Samtidigt har Punkt SE ökat med 15 procent till 3,3 miljoner och Metro dalat från 45,4 till 33,8 miljoner - en minskning med 25 procent.

Enligt chefredaktör Mikael Nestius är det för tidigt att säga hur läsarna påverkats av tidningens omgörning.

- Vi har en lång väg att gå, frågan är hur mycket läsarna märkt av relanseringen. Det brukar ta upp till två år så vi måste vara uthålliga, säger Mikael Nestius.

Citys sajt har runt 30-40.000 besökare i veckan, enligt Mikael Nestius.

Louise Fallenius, printchef på Carat, tycker att City har lyckats bra med att uppfylla sina löften om att bli en mer tematiserad tidning med en högre grad av interaktivitet med läsarna.

- Det är bra att de försöker hitta ett sätt att särskilja sig från övriga aktörer, men vi tycker att det skulle vara intressant att titta på en ännu mer nischad produkt till gratistidningsmarknaden då de tre aktörerna fortfarande är i hög grad utbytbara, säger Louise Fallenius.

Dessutom har tidningen blivit tunnare, säger hon.

- Det bidrar inte till ett ökat läsande direkt. Annonsörerna tittar på räckvidd men den redaktionella miljön är jätteviktig och de vill finnas med i en kvalitativ produkt.

Mikael Nestius:

- Sidmängden har mer att göra med annonsvolymen än redaktionell volym. Vi gör ungefär 16-20 redaktionella sidor varje dag. Så om det känns tunnare är det annonsvolymen som minskat.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.