Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

City relanseras - ska bli den engagerande tidningen

Publicerad: 27 Februari 2008, 04:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

City vill inte vara den ständiga tvåan längre. Därför drar Bonnier-tidningen igång en stor relansering på måndag. Tidningen vill bli huvudstadsbornas förstaval och ta positionen Den engagerande Stockholmstidningen. "Metro engagerar ju inte", säger Citys chefredaktör Mikael Nestius.


Det har snart gått ett och ett halvt år sedan Punkt SEs intåg på gratistidningsmarknaden. Schibsted-tidningen lyckades inte locka fler nettoläsare till segmentet.

- I och med vår upplageminskning hamnade vi i ett mellanläge när Punkt SE lanserades. Samtidigt känner läsarna en mättnad och intresset för raka nyheter har minskat. Det har blivit allt viktigare att särskilja sig, säger Mikael Nestius.

Från och med måndag positionerar City om sig. Förutom att sikta in sig på Stockholmsnyheter drar tidningen ned på allmänna nyheter och lyfter fram de artiklar som de tror engagerar sina läsare.

Citys nya framsida. Dummy. - Per Gunne har gjort ett bra jobb med Metro. Det går att slå ihjäl lite tid på ett hyfsat sofistikerat sätt genom att läsa den. Men tidningen engagerar inte, säger Citys chefredaktör Mikael Nestius.

Det vill City göra.

- Människor är intresserade av vad andra tycker. Det som skiljer oss åt är att vi har en chefredaktör som tycker något, en som startar debatter, säger Citys vd Anders Kvarby.

Startuppslag som ska ge debatt och reaktioner från läsarna. Samtidigt ska de flesta större artiklarna ackompanjeras av frågor som läsarna ska svara på.

- Förhoppningsvis ska läsarna läsa en nyhet, smsa sin åsikt och gå in på sajten för att se om folk håller med. Sedan redovisar vi resultatet dagen efter i tidningen, säger Mikael Nestius.

Sportuppslag. Läsarnas reaktioner kan sedan användas till nya artiklar.

- Istället för att en City-journalist frågar en politiker om varför de ska lägga ned Slussen kan vi säga: "Två av tre City-läsare vill inte att ni lägger ned, hur ser du på det?" säger Mikael Nestius.

I varje nummer kommer sex frågeställningar som ska ge vardera 500-1.000 svar.

Dessutom ska tidningen ha färre artiklar på ett uppslag.

- Har vi tidigare haft två artiklar på en sida så ska vi nu lägga kraft på den bästa. Den andra lägger vi i nyhetssammanfattningen. Det ska bli högre tempo med fler ingångar och faktarutor, säger Mikael Nestius.

Michael Nestius tror att City kan tappa sina yngsta läsare i samband med relanseringen, men att den kan ta mycket mark i gruppen 20-40 år.

Att trycka på åsikter är inte helt nytt för City. Mikael Nestius har varit en tongivande röst i debatter om tonårsaborter och våldtäkter.

- Vårt tidigare engagemang har fått varumärket att växa, säger han.

City och Expressen avbröt nyligen sitt webbsamarbete och City driver nu sajten själv.

Reklam signerad Peacock. - Det blir ingen traditionell nyhetssajt, där har vi ingen chans. Istället ska det bli en plats för stockholmare att debattera och tycka, säger Mikael Nestius, som även börjar blogga på måndag.

City passar också på att byta ut formen, ett arbete som utförts tillsammans med Nordström & Frank. Relanseringen ska kommuniceras med en utekampanj, radioreklam och event på Centralstationen, som ska trycka på den nya Stockholms- och åsiktsinriktningen. Peacock står för idén. Bland kommer City att använda tavlor med knappar för att samla in svar på olika frågor.

- Just nu är det för mycket slumpen som avgör vilken tidning som läsarna plockar upp. Vi vill att City ska vara ett aktivt val, säger Mikael Nestius.

Vd Anders Kvarby räknar med att under året öka upplagan med 10.000-20.000 ex till uppåt 275.000 ex. Han lovar en del nya annonsformat, men vill inte uppge detaljer.

- Framförallt ska vi jobba mer med effekt av annonser, säger han kryptiskt.

Martin Schori

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.