Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

City om Punkt SE: "Väntat beslut"

Publicerad: 19 Maj 2008, 06:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Citys Mikael Nestius tycker att det var ett logiskt beslut av Aftonbladet att lägger ner Punkt SE. "Nu är det upp till oss att se till att bli lönsamma", säger han.


Punkt SE kommer ut med sitt sista nummer i dag. Förra året gjorde tidningen en förlust på 198 miljoner kronor och förlusten under årets första kvartal landade på 44 miljoner kronor.

- Det är alltid tråkigt att det lägger ner en tidning i Sverige, det är aldrig roligt. Det är jättetrist för alla inblandade, säger Mikael Nestius, chefredaktör på Stockholm City.

- Det finns inte utrymme för tre tidningar på marknaden så utifrån det tycker jag det är ett logiskt beslut. Det har legat i luften ett tag så det var väntat.

Schibsted köper samtidigt in sig i Metro och skapar fyra gemensamma annonspaket, där även Svenska Dagbladet ingår. Men aktörerna har sedan tidigare provat på ett gemensamt paket. I Trippel, som lades ner när Metro och Blocket blev osams, ingick Metro, Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Metro byttes senare ut mot Punkt SE.

- Nu är det upp till oss att se till att bli lönsamma. Två tidningar finns det utrymme för men det är upp till oss att göra vårt jobb tillräckligt bra. Men det kommer så klart att ta tid, det kommer nog att dröja ett halvår innan det märks på marknaden. Men det är klart att det stärker oss.

Mikael Nestius oroas dock inte över annonspaketen som Metro och Schibsted satt ihop.

- De har ju haft annonssamarbeten tidigare som slogs mot vårt Stockholmspaket och nu uppstår det igen. Det är klart att det kommer att bli tufft, men vi ska se till att göra ett minst lika bra jobb och helst ett bättre. Tillsammans med Expressen och DN har vi en större räckvidd i Stockholm.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.