Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

City och Stormarknadspress startar annonssamarbete

Publicerad: 22 December 2000, 09:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

Säljbolagen City och Stormarknadspress startar annonspaketet Livspaketet. Samarbetet syftar till att få tillbaka dagligvaruannonsörer från tv och är första steget mot ett nytt rikspaket.


- En viktig aspekt med samarbetet är också att hitta andra samverkansområden,

till exempel resor. Att få in livspengar till morgonpressen är en jättebonus

eftersom vi inte haft den på länge. Men det viktiga är att stärka morgonpressen

totalt, säger Johan Gahlin, vd på Stormarknadspress.

Livspaketet går att variera mellan format: hel-, halv-, kvarts- eller

tabloidformat samt frekvens: tre, fyra eller fem införanden. Kontaktkostnaden

hamnar mellan 7 och 18 öre. Ju högre frekvens och format desto förmånligare

pris. Priset ligger 10-20 procent lägre än ordinarie prislistor.

- Vi vet att tv är billigt även i förhållande till det här. Men vi tror att vi

kan hålla en premieprissättning, vi har andra kvaliteter än tv: en unik miljö,

trogna läsare, och är mer köputlösande.

City och Stormarknadspress får en total räckvidd på 3.248.000 läsare enligt

senaste Orvesto Konsument. Stormarknadspress har 863.000 läsare och City

2.385.000 läsare på vardagar. En 50-procentig rikstäckning räcker dock inte för

att kalla sig rikspaket. Diskussioner förs även med FLT om att medverka i

Livspaketet.

- Det bästa hade varit om vi hade fått med FLT från början. Vi inser också att

50 procents täckning inte räcker. Runt 65 procent, då tror jag att vi kan kalla

det rikspaket. Men trots allt täcker de här två paketen tillsammans en stark

marknad, säger Johan Gahlin.

Livspaketet ska testas fram till september för att sedan utvärderas.

I februari i år drogs samannonseringspaketet God Morgon igång. Under fyra

veckor testades paketet i FLTs tidningar, City, Svenska Dagbladet,

Stormarknadspress Nya Skåne. Även elva av Riksmedias morgontidningar fick

slutligen komma med. Utvärderingen visade att annonssamarbetet inte var så

lyckat som tidningarna hoppats. Nyligen gick också City, Stormarknadspress och

FLT ut med sina planer om ett gemensamt matannonspaket som ska ligga vid

respektive tidningars matsidor.

I City ingår Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenska Dagbladet och i

Stormarknadspress ingår Vestmanlands Läns Tidning, Östgötakorrespondenten,

Upsala Nya Tidning, Norrköpings tidningar, Nerikes Allenhanda och Nya

Wermlandstidningen.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.