Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

City Mail utbildar mediebyråerna

Publicerad: 26 April 2007, 03:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

City Mail vill få fler att köpa dr. Därför ska bolaget nu ut och utbilda mediebyråerna.


Enligt statistik från RM förmedlas idag bara 4,7 procent av direktreklamen via mediebyråerna, jämfört med 95 procent av tv-reklamen. Det vill City Mail ändra på.

- Hela dr-branschen står för drygt 20 miljarder kronor av medieinvesteringarna per år, men mediebyråerna är inte med och hjälper till. Vi gjorde en undersökning där vi kom fram till att de bland annat saknar verktyg för att kunna förstå dr som medieslag, och de behöver kompetens och case i sina organisationer, säger Lars Andersson, affärsutvecklings- och marknadsdirektör för City Mail.

- Vi håller nu på att slutföra de verktyg som är anpassade för mediebyråerna, som ska underlätta deras jobb i hela segmenteringsarbetet. Dr ses idag som en separat företeelse i mediemixen.

Verktygen gör det till exempel möjligt att jämföra dr med andra medieslag som radio, tidningar och tv. Utbildningen ska ledas av nyanställde Jenny Tangen, partneransvarig på City Mail, som närmast kommer från Mediacom.

- Vi i dr-branschen har varit för duktiga på att isolera oss själva. Dr uppfattas också som krångligt. Därför måste vi också rannsaka oss själva.

City Mail tar inte betalt för utbildningen. De byråer som hittills har visat intresse är Mediacom, IUM, OMD, Carat, Vizeum och Scream.

- Det har varit ett stort intresse från byråerna. Vi hoppas att fler icke dr-kunder använder dr, och dessutom vill vi få in dr i den totala mediemixen. Då gäller det att byråerna kommer in i loopen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.