Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

CIA använder Netratings för internet-köp

Publicerad: 26 November 2001, 05:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Mediebyrån CIA Sweden och dess digitala byrå Outrider ska använda Nielsen Netratings målgruppsdata i sina medieköp. Detta trots att flera tunga sajter inom Tidningsutgivarna har bestämt sig för för Nielsens konkurrent Website Index.


- Vi har vunnit en av marknadens viktigaste kunder, säger Stefan Forsberg,

försäljnings- och marknadschef på Nielsen Netratings.

CIA/Outrider har tecknat avtal för att använda Nielsen Netratings

panelmätningar som metod för mätning av demografi på Internet. Enligt Stefan

Forsberg är avtalet med CIA en stor affär för Nielsen Netratings. Han anser att

affären är ett steg mot att bli valuta (vedertagen mätmetod) för

internetmätningar.

- Affären är strategiskt viktig eftersom CIA är marknadsledande. Detta är ett

stort steg mot att bli den rådande valutan, säger Stefan Forsberg.

Han ser affären som en fördel i kampen mot exempelvis Jupiter MMXI och Website

Index om valutan för internet.

- Om de inte kan få med sig mediebyråerna får de tufft att etablera sig, säger

Stefan Forsberg.

På CIA ser man dock något mer nyanserat på affären och avtalet innebär inte att

byrån tänker sluta använda andra system.

Ni köper ofta på flera av de mediesajter som valt att använda Website Index.

Struntar ni i de siffrorna då?

- Olika mätningar bidrar med olika svar på olika frågor, säger Sven Boström,

ansvarig CIA Media Lab.

Varför har ni valt att arbeta med Nielsen Netratings?

- Det viktigaste för oss är att det snabbt upprättas en gemensam valuta och vi

vill främja det arbetet. Nielsen har kommit längst och vi har dessutom använt

dem tidigare, säger Sven Boström.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.