Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Christer Björkman säljer Melodifestivalen i Tyskland

Publicerad: 10 April 2008, 10:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Tv-nätverket Sparks Network och schlagergeneralen Christer Björkman är nära en försäljning av SVTs Melodifestivalen till Tyskland. På torsdag åker Christer Björkman till Köln för att presentera programmet för en stor tv-kanal.


Det svenska företaget Sparks Network är ett nätverk bestående av tv-produktionsbolag över hela världen.

Under den internationella tv-mässan i Cannes, som äger rum den här veckan, ska nätverket hjälpa till med försäljningen av format från Peter Settmans produktionsbolag Baluba.

Sparks arbetar också med försäljningen av SVTs format Melodifestivalen (The Melody Challenge) i Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

- Vi hade några delegationer från de här länderna på plats under Melodifestivalen-finalen i Globen. I Tyskland och Frankrike är intresset stort, medan det är lite svårare i England, säger Fredrik af Malmborg, vd för Sparks Network.

SVTs schlagergeneral Christer Björkman är högst delaktig i försäljningsarbetet.

- Jag och Christer Björkman ska till Köln på torsdag för att presentera Melodifestivalen för en stor kanals ledningsgrupp.

Tidigare sålde Sparks Network samtliga SVT-format, men det uppdraget har gått över till Nordisk Film.

Av Balubas format är Sommarkrysset (TV4) det som Sparks Network har pushat hårdast för i Cannes.

- Det har varit ett väldigt stort intresse för Sommarkrysset. Vi har framförallt förhandlat med Norge, Finland och Danmark men vi har även fått väldigt bra respons av Tyskland, Grekland och Turkiet.

Sparks Network säljer även Baluba nya format Daycare dilemma. Programidén går ut på att en kille som ska bli pappa får driva ett dagis under en veckas tid.

- Vi har sålt en option på Daycare dilemma i USA till en jättekänd producent. Vi har även intresse från fyra-fem andra länder.

Totalt 40 personer, de flesta från bolagen i Sparks Networks nätverk, hjälper till med formatförsäljningen i Cannes.

- Det är ganska massivt, säger Fredrik af Malmborg.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.