Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Chics mål: 70.000 tidningar varannan vecka

Publicerad: 18 April 2008, 06:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Charlotta Flinkenbergs magasin Chic ska lanseras med en "massiv bombmatta av pr" samt med hjälp av dokumentärfilmer på Youtube. Målet är att inom ett år sälja 70.000 tidningar varannan vecka. - Går det kan vi komma ut oftare, säger Charlotta Flinkenberg till Dagens Media.


Egentligen skulle Charlotta Flinkenberg göra en tidning åt Bonnier. Planerna var så långt framme att en dummy testades på olika fokusgrupper. I slutet av november lämnade plötsligt Charlotta Flinkenberg Bonniers, för konkurrenten Allers.

Enligt Ulrika Saxon berodde uppbrottet delvis på att Bonnier valt att inte gå vidare med Flinkenbergs tidningsprojekt.

Charlotta Flinkenberg höll inte med den beskrivningen. Men nu har hon i alla fall fått sin tidning. Premiär blir i sommar.

- Det ska bli väldigt kul att göra en egen tidning. Det är lite av en ego-kick, det kan man inte sticka under stolen med. Sedan är det en genre jag är väldigt förtjust i, säger hon.

Det har länge spekulerats om vad Allers-tidningen ska heta. När förlaget reggade titeln Charlotta hos PRV trodde många att saken var klar. Men som Dagens Media kunde berätta igår ska magasinet heta Chic. Utgivningstakten blir varannan vecka.

- Det blir ett magasin som är snabbare än en modetidning, men snyggare än en vanlig kändistidning. Det finns ingen liknande produkt i Sverige. Närmaste konkurrenten är väl Sofies mode, som också inriktar sig på mode, skönhet och kändisar, säger hon.

Vad skiljer er åt?

- Hon har en lite yngre målgrupp. Samtidigt är de mer inriktade på budgetmode - vi riktar oss åt en kräsnare, lite äldre målgrupp som har mer pengar att spendera.

Tanken är att den i första hand ska finansieras av lösnummerförsäljning. Chic ska kosta 25 kronor i butiken.

Du och din tidning är mycket omskriven i branschpress. Men hur ska ni göra för att tränga igenom djungeln därute och nå konsumenterna?

- Vi kommer att backa upp den här lanseringen av en massiv bombmatta med pr. Dessutom kör vi reklamfilmer i sommar på TV3 och i Kanal 5 och kör en utomhuskampanj.

Dessutom ska Allers lägga upp en "dokumentärfilm" på Youtube, där man kan följa arbetet bakom Chic.

- Vi ska också bjuda in inflytelserika bloggare och berätta om tidningen.

Hur många tidningar ska ni sälja?

- Vi har ett mål som går ut på att sälja 70.000 tidningar varannan vecka om ett år. Går det bra kan vi tänka oss att komma ut oftare.

Hur hårt ska du profilera dig själv?

- När vi testade tidningen mot fokusgrupper kom det fram att målgruppen inte känner mig som en modeexpert, utan mer som en person som kan göra tidningar. Dessutom innebär ju jantelagen här i Sverige att det är få som lyckas med att hårdprofilera sig själva. Vi har många duktiga medarbetare som vi ska lyfta fram istället.

13 personer har hittills rekryterats till redaktionen. Samtliga är kvinnor. Redaktionschef blir Jenny Bergquist från Cosmopolitan.

Så i dag ångrar du inte att du lämnade Bonnier?

- Absolut inte. Jag tackar för varje sekund på jag får här på Allers. Även om jag trivdes jättebra på Bonnier.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.