Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Chefredaktören köper Red Tee

Publicerad: 7 Januari 2009, 10:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Svenska Golfförbundet slopar Red Tee som medlemstidning. Men utgivningen fortsätter. Chefredaktören Bonnie Geijer har köpt loss titeln.


Red Tee är en golftidning för kvinnor och har givits ut sedan 2004. 2007 köptes tidningen av Svenska Golfförbundet som ville få fler kvinnliga medlemmar. Under hösten har förbundet renodlat organisationen och accepterade därför chefredaktören Bonnie Geijers bud på tidningen.

- Det är inte helt enkelt för ett idrottsförbund att ge ut en kommersiell produkt som Red Tee. Ett tag pratades det om att göra tidningen som en dambilaga och skicka ut den gratis till medlemmarna, säger Bonnie Geijer, som inte planerar några stora förändringar.

- Hela redaktionen och layoutavdelningen följer med. Men vi har fått en nystart i och med ägarbytet vilket kommer att märkas i tidningen.

Bonnie Geijer förutspår att 2009 blir ett hårt år för golfsporten i Sverige. Många kommer att säga upp sina medlemskap i dyra klubbar och färre kommer vara medlemmar i fler än en klubb. Hon tror även att golfarna köper färre tillbehör och attiraljer framöver. Ändå är hon inte orolig över att starta ett nytt förlag och driva vidare tidningen Red Tee i egen regi.

- Jag tror att golfarna fortsätter att läsa om golf. Precis som lyxig choklad är Red Tee något man unnar sig, och kan njuta av när det går sämre inom andra områden, säger hon.

Red Tee finansieras av prenumerationer och annonser.

- Jag är glad att vi har flera intäktsben att stå på. Tidningar som bara finansieras av annonser får det tuffare.

I senaste Orvesto-mätningen ökade Red Tee sin räckvidd med över 80 procent, till följd av Svenska Golfförbundets köp.

- Tiden hos Svenska Golfförbundet har betytt mycket för varumärket och uppbyggnaden av prenumerationsbasen. Det har gjorts en del satsningar som kommer oss tillgodo under 2009, säger Bonnie Geijer.

Samtidigt bryter hon avtalet med Annonsservice, som har tagit hand om tidningens sälj.

- Jag kommer ha anställda säljare. Jag tar över Cecilia Westman som tidigare var anställd på Annonsservice och tar även in Christine Deckert som sålde för Red Tee innan jag sålde till golfförbundet, säger Bonnie Geijer.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.