Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Chefen viktigast i intern kommunikation

Publicerad: 21 November 2001, 09:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Chefen är viktigare som informationskanal än moderniteter som internet och e-post på företagen. Och 10 procent av de anställda tycker att internkommunikationen fungerar dåligt, enligt en undersökning som pr-byrån GCI Rinfo har gjort.


GCI Rinfo beställde undersökningen från undersökningsföretaget Evreka som

genomförde telefonintervjuer med 1.000 anställda under perioden 21 september -

6 oktober.

- Vi frågade folk hur ofta de tillsammans med sina kompisar spekulerar i vad

som händer på företaget på grund av bristande kommunikation, berättar Henry

Rawet, VD GCI Rinfo.

Undersökningen visade att anställda i snitt ägnar en halvtimme per vecka i att

spekulera i vad som händer på företaget.

- Men det skiljer sig mellan olika företag. Det spekuleras mest i

transportbranschen och minst inom finans.

Hur tolkar du det?

- Jag vet inte. Vi ser också att tiden för spekulation är 20 procent högre i

den offentliga sektorn.

Rinfo kollade inte hur ett företags storlek påverkade internkommunikationen.

Rinfos undersökning visade att den i särklass viktigaste informationskanalen är

den anställdes närmaste chef (69 procent), följd av internet/e-post (38),

företagsledningen, arbetskamrater och interntidningen, i nämnd ordning.

Några fler resultat från undersökningen:

* 19 procent tyckte att interninformationen fungerar mycket bra. 43 procent

ganska bra, 26 procent varken eller, 9 ganska dåligt och 3 mycket dåligt.

* 42 procent av de undersökta uppgav att de ägnade tid åt att spekulera i vad

som hände på företaget.

* 26 procent ansåg att chefen har ljugit för dem.

Så varför gjorde Rinfo undersökningen?

- Vi ville lära oss hur man får information på en arbetsplats. Det andra skälet

är att många av våra kunder behöver hjälp med benchmarking på vad som är bra

och dåligt med deras internkommunikation. Den tredje anledningen är att vi vill

hjälpa kunderna att skapa styrmedel för att planera sin internkommunikation.

Rinfo erbjuder nu en tjänst där kunderna kan göra egna mätningar och jämföra

med resultaten från Evrekas undersökning.

- Ska vi försvara de stora kommunikationsbudgetarna måste vi kunna visa att

investeringarna är lönsamma. Och då måste man ha bra verktyg för att mäta och

sätta mål.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.