Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Centerpartiet grundar utomhus inför valet

Publicerad: 25 Juli 2002, 11:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

För att inte riskera att försvinna i valbruset i höst väljer Centerpartiet att lägga grunden för marknadsföringen i sommar och under semestern.


Centerpartiets huvudmedium för kampanjen är utomhus; på pelare, stortavlor och i tunnelbana. Samtidigt kör partiet uppföljningsannonser i kvällspress. Kampanjen syns utomhus vecka 28 till 31 och i kvällspress mellan veckorna 29 och 30.

- Vi vill möta människor med ett leende och glimten i ögat, oavsett om man sitter i bilen på väg till köpcentret eller till badet. Vi försöker kommunicera med människor på samma sätt som människor kommunicerar i Sommarsverige, då passar utomhusmediet bra, säger Lena Andersson, Centerpartiets informationschef.

Centerpartiets använder sig av grimaserande människor i sin kampanj som är kopplade till en fråga som partiet tycker är extra viktig. Det handlar till exempel om skola, skatter och sjukvård.

- Människor som rynkar på näsan ger uttryck för att de tycker att något är fel. Vi redogör för var vi står och vad vi vill göra, säger Lena Andersson.

En av svårigheterna för Centerpartiet är att många inte känner till var partiet står i olika frågor.

- Många känner till oss som parti och förknippar oss med Maud Olofsson och färgen grönt. Politisk kommunikation handlar mycket om att tänka oerhört långsiktigt och ha tålamod. Men vi märker att vi får bra respons på den här kampanjen och besöken på vår hemsida ökar, säger Lena Andersson.

Undersökningar visar att Centerpartiet har de äldsta väljarna men de planerar ändå ingen särskild aktivitet för att locka unga.

- Vi satsar mycket på skolor där vårt ungdomsförbund finns representerade, men vi har inte valt att göra en kampanj enbart riktad mot unga, säger Lena Andersson.

Centerpartiet kommer att följa upp frågorna och formen med olika tidningsannonser till höst i intensivskedet. Exakt på vilket sätt vill Lena Andersson inte berätta. Målet med kampanjen har Lena Andersson klart för sig.

- När det gäller valresultat är vi väldigt tydliga, vi ska ha ett bättre valresultat än 1998, det vill säga mer än 5,1 procent, säger Lena Andersson.

Centerpartiet jobbar med reklambyrån Zachrisson & Co och mediebyrån Brand Connection. Valbudgeten är på 15 miljoner kronor varav två tredjedelar går till marknadsföring och medieköp.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.