Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Centern: lagstifta om lobbyisters politikerkontakter

Publicerad: 8 maj 2009, 04:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

För att stärka demokratin vill centerpartiet reglera lobbyisternas kontakter med förtroendevalda.


Riktlinjerna för centerpartiets framtida politik ska under helgen slås fast på partiets riksstämma. I en skrivelse sätter centerpartiets partistyrelse nu ned foten på ett antal punkter kring öppenhet och demokrati.

Partistyrelsen vill bland annat att ekonomiska bidrag till politiska kampanjer och kandidater öppet ska redovisas. Hur mycket och vem som står bakom bidraget ska framgå, enligt partistyrelsens önskan.

Centerpartiet ger sig även in i debatten om pr-branschens öppenhet.

"Vi vill också reglera förhållandet mellan förtroendevald och lobbyist, med tydliga krav på öppenhet och uppförandekoder. Sådana regelverk finns exempelvis i Europaparlamentet och den amerikanska kongressen", skriver partistyrelsen i sitt yttrande inför stämman.

Som Dagens Media tidigare har berättat delar frågan om öppenhet pr-branschen i två läger. Kritikerna till lagstiftning menar att självsanering är den enda rätta vägen. Andra säger att pr-branschen måste tillåta reglering för att vinna allmänhetens förtroende och för att den öppna demokratiska processen ska stärkas.

Kaj Flick, generalsekreterare för branschorganisationen Precis, är skeptisk till centerpartiets förslag.

- Vi tror inte att reglering av lobbyisternas arbete skulle gynnar demokratin. Det kom även demokratiutredningen, som gjordes så sent som 2002-2003, fram till, säger han.

Han tror dessutom att reglering kring lobbyism är svår att genomföra rent praktiskt.

- I vårt svenska öppna system där alla relativt lätt har tillgång till sin lokala politiker behövs inte reglering. Vi ser även praktisk svårighet i hur man ska reglera detta då det är traditionella folkrörelser som lobbar mest.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.