CBS siktar mot annonsrekord inför Super Bowl

Super Bowl lockar årligen över 100 miljoner tittare.

Foto: Wikimedia commons

Med en månad kvar till Super Bowl har tv-bolaget CBS säkrat intäkter på över fem miljoner dollar för 30-sekundersinslagen i samband med sändningen.

Det klassiska NFL-finalen Super Bowl är förutom en av världens största sporthändelser även en slags helig graal i reklamsammanhang. 

Super Bowl lockar årligen över 100 miljoner tittare och de klassiska reklampauserna nästan lika många, vilket har gett resultatet att annonsörerna i dag slåss om att få en del av reklamutrymmet under finalmatchen.

I år har turen att sända Super Bowl gått till CBS. Enligt Adweek har tv-bolaget med nästan exakt en månad kvar till matchen säkrat intäkter på över fem miljoner dollar för 30-sekunders-reklaminslagen under Super Bowl-sändningen. 

Det innebär att CBS siktar mot NBC:s nivå, som förra året nådde en rekordstor annonsintäkt på 500 miljoner dollar. 

CBS är redan nu nära på slutsålda under Super Bowl. Enligt källor till Adweek har annonsörernas intresse för årets upplaga av tävlingen varit extra stort, vilket bland annat har sin förklaring i ett ökat tittande på NFL. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2019-01-04 10.25

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: