Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Carusell vill bli Sveriges största ungdomsmedium

Publicerad: 23 Januari 2002, 11:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

I april lanseras nätungdomstidningen Carusell Magazine. Bakom Carusell står bland annat musikkanalen MTV och produktionsbolaget Spader Knekt.


Innehållet i Carusell ska till största delen produceras av Spader Knekt och behandla ämnen som musik, film, tv, mode, kändisar, IT, sex och samlevnad. Och den allt annat än blygsamma målsättningen är att "skapa Sveriges största ungdomsmedia".

Målgruppen på 13 till 29 år ska nås via en enkät som går ut till unga i högstadiet, gymnasiet, högskolor och universitet samt ute i kommunerna genom ett samarbete med Svenska Kommunförbundet. Enligt Carusell har enkäten potential att nå en miljon unga ute i landet som kommer att erbjudas en gratisprenumeration.

Trots att de flesta mediesatsningar på nätet varit allt annat än lönsamma tror Carusells vd Matthias Sånemyr att annonsörerna kommer att uppskatta produkten.

- Tidningen blir blädderbar och fungerar som en helt vanlig tidning med uppslag. Det tror vi att både annonsörer och läsare kommer att uppskatta. Annonsörerna känner till formatet och kan utnyttja sina vanliga printkampanjer hos oss, säger han.

Han lyfter också fram distributionsformen som en fördel.

- Vi kommer att nå väldigt många ungdomar på en gång. Dessutom vet vi precis vilka som läser tidningen och det ger goda möjligheter till segmentering.

Den del av tidningen som inte produceras av Spader Knekt kommer att produceras av den eller de innehållsleverantörer som läsarna väljer. Bland de elva tidningar som Carusell samarbetar med finns Café, Elle, Darling, Fitness och PC Hemma.

Carusell ägs av MTV, Spader Knekt, Custer och Ramabama IT. Chefredaktör för tidningen blir Cinemas tidigare chefredaktör Pia Lundberg.

Kommunförbundet deltar också i projektet, dock utan att gå in med pengar. Kommunförbundet hoppas att nå ut till de 1,3 miljoner ungdomar i åldern 16-30, som ska blir framtida arbetare för kommunerna. Kommunförbundet anser att ungdomar inte är intresserade av att jobba i kommunerna.

- Går det så bra som det hoppas, kan vi varje månad kommunicera med ett storat antal i målgruppen, säger Ilmar Reepalu, ordförande i svenska kommunförbundet

Kommunförbundet får 3-4 sidor i varje nummer av tidningen till sitt förfogande. Varje kommun får 1-2 sidor. Kommunerna och kommunförbundet betalar inget för sin kommunikation.

- Vi ställer upp med adresserna, säger Ilmar Reepalu.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.