Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Carpe Diem blickar hemåt

Publicerad: 13 November 2008, 05:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Svenskfödda Susanne Carpenter flyttade till Sydney och startade pr-byrån Carpe Diem. Efter att ha varit igång i tre år tittar de nu på möjligheten att öppna kontor i Sverige.


Susanne Carpenter gifte sig med en bankman från Australien. 2005 flyttade paret ner till Sydney och startade samtidigt pr-byrån Carpe Diem.

- Jag ville skapa något eget efter mina 15 år inom pr och alla erfarenheter av olika kulturer från jordens alla hörn, säger Susanne Carpenter.

Hon har arbetat "på båda sidor om bordet" inom bland annat turism, evenemang och sponsringsbranschen, för både små och stora företag. Med Carpe Diem vill hon kunna erbjuda mer helhetslösningar, något hon sett ett behov av. Särskilt hos skandinaviska kunder.

- Det är många små spelare som vill komma hit till Australien och det är inte lätt att etablera sig utan lokalkännedom. Vi förstår skandinaver och har svensk personal, samtidigt som vi kan den lokala marknaden. Paketlösningar är extra skönt för kunden när de inte har något nätverk i det nya landet, säger Susanne Carpenter.

Susanne Carpenter berättar att australiensisk reklam- och marknadsföringskultur kan skilja sig från svensk. Till exempel föredrar de mycket humor, medan svenskar enligt henne oftast är mer raka.

När Dagens Media pratar med Susanne är hon på besök i Sverige, bland annat för att undersöka möjligheterna för ett kontor här.

- Vi kollar på hur vi kan utveckla Carpe Diem i Skandinavien och det kan bli aktuellt med ett kontor i Sverige, säger Susanne Carpenter.

Enligt Susanne Carpenter är Australien är en allt hetare marknad för svenska företag. Trender fran Svenska Exportrådet i Australien ska ha märkt en klar ökning av svenska företag som är intresserade av vilka affärsmöjligheter som finns i Australien.

Helena Engelbrecht

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.