Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Carlsberg lägger halva budgeten på fotbolls-EM

Publicerad: 28 Februari 2008, 07:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

2008 är ett fotbollsår för svenska Carlsberg. Storbryggeriet lägger hälften av varumärket Carlsbergs marknadsföringsbudget på aktiviteter kring sponsringen av fotbolls-EM och Falcon sponsrar svenska fotbollslandslaget. Dessutom återkommer Pripps Blå med en sommarkampanj efter förra årets tystnad.


Svenska Carlsbergs storsäljare inom öl är i turordning Pripps Blå, Falcon och Carlsberg. Förra året stuvades det om rejält i deras marknadsföringsbudgetar.

Pripps Blås medieinvesteringar minskade från 24 miljoner bruttokronor till 3 miljoner bruttokronor, enligt Sifo reklammätningar. Även Falcons medieinvesteringar minskade, från 62 miljoner till 47 miljoner bruttokronor. Istället steg medieinvesteringarna för Carlsberg med 50 procent och slutade 92 miljoner bruttokronor förra året.

- Det är angenämt att ha stora, omtyckta ölvarumärken. Nackdelen är att de riskerar att kannibalisera på varandra. Nu behöver Falcon växa medan Pripps Blå har en bra position som hålls levande med enkla medier. Vi vill även stärka Carlsbergs ledarposition inom premiumöl, säger Christina Hellbom, försäljnings- och marknadsdirektör för Carlsberg Sverige.

Ölmärket Carlsbergs marknadsföringsbudget håller ungefär samma nivå som i fjol. Carlsberg är bryggeriets premiumöl med en internationell prägel. Reklambudskapet Probably the Best Beer in the World behålls även i år liksom ölmärkets sponsring av stora internationella sportevenemang.

- Vi satsar stort på fotbolls-EM och lägger ungefär halva årsbudgeten på att göra saker kring evenemanget. Det är mer än förut, säger Anders Tegenkvist, marknadsdirektör för Carlsberg Sverige.

Som tidigare år lägger Carlsberg största delen av mediebudgeten på tv-reklam. Reklamtemat är Don't do och i samband med Euro 2008 blir budskapet Carlsberg don't do goalless football, but if we did it would probably be the best goalless football in the world. Internationella Carlsberg håller i sponsoraktiviteterna på plats under EM, medan Carlsberg Sverige jobbar lokalt.

- Vi använder sponsorskapet överallt - i medier, på produkten, i butiker, på krogen och i samarbete med kunder och partners. Vi har redan kört igång med en printkampanj och en tävling där företagen kan vinna afterworkarrangemang av Carlsberg, berättar Anders Tegenkvist.

Carlsbergs sponsring av fotbolls-EM 2004 anses vara den mest framgångsrika globala varumärkesaktiviteten någonsin inom företaget, så förväntningarna på årets sponsring är stora.

- Då såg vi en svensk försäljningsökning med 19 procent veckan före EM. Den här gången räknar vi med en försäljningsökning på 10 till 15 procent under hela perioden. Vi hoppas också på en höjning på längre sikt, säger Anders Tegenkvist.

Även Falcon kommer att synas i samband med fotbolls-EM eftersom ölmärket sponsrar det svenska landslaget sedan ett år tillbaka. - Vi jobbar framför allt med sponsorskapet i butik, med butiksmaterial och en särskild EM-förpackning. Vi använder även fotbollssponsringen i vår tv-kommunikation, berättar Anders Tegenkvist.

Förra året bytte Falcon reklammanér till Riktig öl, signerat Saatchi & Saatchi. Sedan dess har försäljningen ökat. I år ska Falcon få en ny restaurangprofil och ökad mediebudget.

Pripps Blå har däremot fått stå tillbaka på senare tid, till förmån för de andra varumärkena.

- Pripps Blå är störst hos oss och har en hög varumärkeskännedom. Därför har vi unnat oss ett lägre medietryck och istället lagt pengarna på de andra varumärkena, säger Christina Hellbom.

Försäljningen av Pripps Blå har backat i dagligvaruhandeln och i år ska Pripps Blå få en något större medieexponering. En ny design lanseras i vår inför 50-årsjubileumet som infaller nästa år. Dessutom blir det en traditionell sommarkampanj av reklambyrån Grow.

- Vi fortsätter med sommar, hav, natur och svenskhet, men det blir inte någon känd artist med en låt. Det temat har gjort sitt, säger Christina Hellbom.

Artikeln har tidigare publicerats i en annan version i Dagens Medias pappersutgåva, nummer 4 2008.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.