Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Carlsberg handlar byrå

Publicerad: 7 maj 2009, 08:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Öljätten Carlsberg upphandlar reklambyrå för sina egna varumärken. "Vårt behov av partners har förändrats", säger marknadsdirektören Christina Hellbom.


I slutet av 2008 införde Carlsberg en ny vision som ska genomsyra allt företaget gör. Bland annat är målet att företaget ska ha en vinstmarginal på 15 procent år 2013 och att alla anställda ska vara till 100 procent engagerade i bolagets arbete.

- Det påverkar också sättet hur vi jobbar på marknadsavdelningen och vårt behov av partners har förändrats. Så det här har ingenting med att vi är missnöjda med våra nuvarande leverantörer, säger Christina Hellbom.

Carlsberg har ställt upp 11 punkter som ska vara avgörande för vilken byrå som vinner pitchen, inklusive servicenivå, kvalitet, referenser och att man delar företagets syn på ansvarsfull konsumtion.

Carlsberg har 60 varumärken i sin portfölj men uppdraget gäller endast deras egna. Ett tiotal byråer har bjudits in, inklusive Saatchi & Saatchi och Grow, som redan jobbar med några av ölmärkets produkter.

Pitchen beräknas vara klar till i slutet av juni.

Hur mycket pengar är uppdraget värt?

- Det kommenterar vi inte, säger Christina Hellbom.

Efter att Carlsberg valt en reklambyrå inleds arbetet med att hitta andra typer av leverantörer, som webbyråer och eventbyrå. Carlsbergs mediebyrå är OMD.

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev