Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Carlsberg bygger mediekanal

Publicerad: 3 juni 2009, 09:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Öljätten Carlsberg bygger en egen sociala medier-plattform.I juni lanseras "Where's the party", som ska koppla ihop vänner och fester.


I höstas antog Carlsberg en ny strategi och vision som går ut på att all kommunikation ska ske utifrån kundernas behov.Enligt Viktor Bolin, pr-chef på Carlsberg, är en av målgruppens favoritaktiviteter att träffa sina vänner och där spelar sociala medier en stor roll.

- Men på sommaren vill man inte sitta framför datorn, och därför har vi tagit fram en tjänst som ska råda bot på det, säger Viktor Bolin.

"Where's the party" innehåller exempelvis ett positioneringsverktyg så att användarna kan se direkt i mobilen var deras vänner befinner sig.

Användarna kan också skapa grupper och bjuda in till sina egna fester.

Tjänsten är även kopplad till restauranger som kan bjuda in till event via "Where's the party", som också kommer att ha så kallade featured members - en form av ambassadörer.Personerna är dock hemliga än så länge.

Någon större reklamkampanj för att marknadsföra "Where's the party" blir det inte. Plattformen kommer att marknadsföras i butik där allt material pekar in på sajten Wherestheparty.se. Dessutom kommer Carlsberg att anordna event i sommar där man bland annat bjuder in kända dj:s.

- Vi tror att tjänsten kommer att sprida sig organiskt från vän till vän. Vi använder nästan inga köpta medier för att bygga trovärdigheten.

"Where's the party" ska inte ha en tydlig Carlsberg-avsändare.- Vår närvaro kommer att vara minimal. Vi tror istället att användarna kommer att uppskatta tjänsten, vilket sedan spiller över på Carlsberg.

Bakom "Where's the party" står Great Works. Carlsberg jobbar även med pr-byrån Domingo.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.