Nyheter
Carlsberg bryter 25-årigt samarbete med Schweppes
Publicerad: 9 september 2008, 06:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
Förhandlingarna mellan Carlsberg och Schweppes nya ägare, investmentbolaget Blackstone Group/Lion Capital, om det mångåriga samarbetet inom drinkmix-segmentet har brutit samman. "Från och med januari jobbar vi med ett annat varumärke", säger Ann-Louise Kämpe, informationsdirektör på Carlsberg.
HW
Henrik Widell
- Vi vill driva värdet i dryckesmarknaden så att det finns lönsamhet för alla, men de (Blackstone Group/Lion Capital) hade en annan syn på det så därför valde vi att avsluta samarbetet, säger Ann-Louise Kämpe.
Carlsberg har genom samarbetet med Schweppes haft deras portfölj av drinkmixer. Enligt Carlsberg själva utgör försäljningen av Schweppes ett par procent av den totala försäljningen i Sveriges på cirka 410 miljoner liter öl, vatten och läsk. Om vad det nya samarbetet innebär i form av nya produkter och marknadsföring säger hon:
- Vi tittar på vilken den bästa vägen är att gå. Vi har olika alternativ men har inte bestämt oss vilket vi ska göra, om vi tar in någon som existerar i dag eller lanserar något nytt.