Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Carat: "Vi tar marknadsandelar"

Publicerad: 18 December 2001, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Carat har drabbats av tungt manfall och har tappat en del tyngre kunder under året. Mediebyråns vd Lars Steenberg säger sig ändå ta marknadsandelar och göra "god" vinst under året.


I år har Carat tappat toppchefer som Johan Eidmann, som var vd för Carat, och

Peter Arnesson som var chef för Carat Interactive. Dessutom har printchefen

Johan Drakenberg lämnat Carat för att gå till ett jobb som marknadschef på

Svenska Dagbladet. Någon ersättare till honom har inte Carat utsett.

- Uppgiften är så stor att den ska spridas över flera händer, säger Carats vd

Lars Steenberg.

På kundsidan har Carat hittills i år tappat kunder som SBAB, Cancerfonden och

Löfbergs Lila. Carat riskerar dessutom att tappa konsumentbjässen Cederroth

som köper medier för 40-50 miljoner kronor per år i Sverige samt tågföretaget

SJ.

Ändå är Lars Steenberg optimistisk om året resultat.

- Vi når en god lönsamhet. Carats fömedlade volym kommer att minska, men mindre

än vad marknaden minskar i år, enligt Lars Stenberg.

- Vi går ner i volym, men något mindre än branschen som minskar med uppåt 17

procent. När det gäller volym klarar vi minst den andel vi hade år 2000.

Också byråintäkten minskar, men mindre än volymen.

- Vi tar marknadsandelar.

Förklaringen är ett tillskott av nya kunder.

- Vi har gjort ett stort plus på vunna kunder under året. Och det slår igenom

nästa år, som blir bättre för vår del.

Carat har i en pitch fått snacks- och youghurttillverkaren Danone/LU som köper

medier för 15 miljoner netto per år.

Stockholmskontoret ska köpa medier för läkemedelstillverkaren Novartis och

Telia-avknopparen, och bredbandsleverantören Swedia Networks.

I en nordisk pitch fick Carat kontrakt med det franska lyxvarumärket LVMH.

Cypress Tourist Organisation köper medier för 3-4 miljoner kronor per år och är

ytterligare en ny kund som vanns i en pitch med Initiative Universal och CIA

Sweden, enligt Lars Stenberg.

Carat har också skrivit på för golvföretaget Unilin som ska ta upp kampen med

tv-intensiva Tarkett, främst genom print-annonsering. Carat ska även agera

marknadskonsult för datakonsultföretaget Guide. Lars Steenberg räknar också

med utökade affärer för två befintliga kunder, läkemedelsföretaget Pfizer och

vitvarujätten Mile som ska komma med nya tv-kampanjer. Carats kontor i Göteborg

ska köpa medier för Borås Tapeter och förlaget Egmont som bland annat ska

nylansera tidningar som Hennes.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.