Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Carat värvar Gustafsson på MEC - fick gå hem direkt

Publicerad: 6 Februari 2008, 08:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Efter bara ett år som mediechef på mediebyrån Medieedge CIA hoppar Håkan Gustafsson av för att bli vd för Carat Nordic, Aegis nordiska erbjudande för Carat-byråerna.


För ett år sedan gick Håkan Gustafsson från ett jobb som mediechef på Procter & Gamble till jobbet som mediechef på Mediaedge CIA. Han ersätter nu Mads Bredal som blir vd för Carat i Danmark. Håkan Gustafsson kommer att börja i maj och då ska han rapportera till Henrik Jensen, vd för Aegis i Norden.

- Håkan passar perfekt i vår ledningsgrupp för Norden med sin bakgrund både från byrå och kundsidan, säger Henrik Jensen.

Han berättar vidare:

- Håkan ska samla alla aktiviteter vi utför lokalt till en gemensam nordisk strategi för våra nordiska annonsörer.

Målet är att öka Carats andel av de nordiska medieköpen.

- Carat växte förra året med 11 procent i Norden jämfört med markanden som växte med 5 procent.

Och vad har ni för mål framöver?

- Det får du fråga Håkan om.

Själv ligger Håkan Gustafsson lågt med vilka mål han ska sätta upp.

- Jag börjar i maj. Jag sitter i karantän nu. Jag fick lämna kontoret direkt när jag hade berättat om det nya jobbet. Vi blir ju direkta konkurrenter.

Varför slutar du efter bara ett år?

- Det är ett mycket större jobb än jag har idag. Och jag fick chansen att jobba nordiskt. Jag fick också en väldigt positiv bild av alla som var involverad e i rekryteringsprocessen.

Lön?

- Den blir bra. Men det var inte det som var avgörande.

Hur gick rekryteringen till?

- Göran af Klercker (vd för Aegis i Sverige) tog första kontakten. Jag tog emot samtalet med skräckblandad förtjusning. Det här är ett stort jobb. Och det bär lite emot. MEC är ju hemma för mig. Jag ha varit här totalt i nio år och jag gillar människorna här.

- Det här är en otroligt bra rekrytering. Håkan är en passionerad mediekille. Han är vad vi behöver för att driva våra specialister och vårt nordiska erbjudande framåt, säger Göran af Klercker.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.