Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Carat tappar Danone

Publicerad: 11 November 2008, 14:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Franska mejeriproducenten Danone, med varumärken som Actimel och Activa, väljer OMD som skandinavisk mediebyrå. Därmed tappar Carat sitt uppdrag.


Som Dagens Media tidigare skrivit har Danone gått ut i en skandinavisk pitch, där fyra byråer, inklusive Carat, deltog. Danone väljer nu alltså Omicoms OMD.

- Vi ska framför allt marknadsföra deras varumärken inom functional food, som Actimel och Activa, säger Ola Bergström, vd på OMD.

Arbetet i skandinavien ska styras från Stockholmskontoret. Mediemix eller mediebudget är inte spikad ännu, men enligt Sebastien Mirabel, marknadschef på Danone, ska arbetet inledas direkt.

- Investeringsmässigt är det inte en av våra största kunder, men det är roligt eftersom att det är ett så pass stort bolag världen över, säger Ola Bergström.

Till och med den sista september i år hade Danone plöjt ned 29 miljoner bruttokronor i den svenska reklammarknaden. I Norden uppgår investeringarna till runt 65 miljoner kronor brutto årligen.

Danone finns i 120 länder. År 2007 uppgick omsättningen till 177 miljarder kronor globalt.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.