Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Carat förnyar Thorns varumärke

Publicerad: 23 Januari 2002, 15:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Mediebyrån Carat som nyligen tappat konton som Cederroth och SBAB har fått plåster på såren. Nytillskottet är Thorn som knyts till Carat genom ett nordiskt avtal.


En pikant detalj i sammanhanget är att Carats vd Lars Steenberg tidigare var vd för just Thorn. Att Thorn lämnar Media Edge CIA till förmån för Carat motiveras dock med byråns "strategiska kompetens, erfarenhet av nordisk koordinering och inte minst för deras kreativa lösningar", enligt en kommentar från Thorns nordiska marknadsdirektör Jesper Brøckner-Nielsen.

Hans Althin, marknadschef för Carat Sverige, tror att Carats branschkunskap spelat in i Thorns byråval.

- Vi har en ganska gedigen detaljistkunskap med många kunder i branschen. Samtidigt är ingen av dem en direkt konkurrent till Thorn, säger han.

Arbetet med Thorns nya mediestrategi sätter igång omedelbart.

- De ska inleda en spännande förnyelse av varumärket. Historiskt sett har de varit tunga i tv, vi får se hur det blir framöver, säger Hans Althin.

Avtalet omfattar de skandinaviska länderna och bruttoköpen för alla länderna beräknas uppgå till 100 miljoner kronor brutto. I Sverige beräknas Thorns medieinvesteringar till 40 miljoner kronor brutto i år.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.