Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Cancerfonden vann Postens dr-tävling

Publicerad: 15 Oktober 2001, 17:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Cancerfonden tillsammans med Trackster vann Postens dr-tävling Fastighetsselekterat. Bidraget var dr-kampanjen "Sola säkert".


- Anledningen till att vi valde fastighetsselekterat var att vi ansåg det vara

ett bra alternativ till adresserade utskick, förklarar Magnus Lindegård,

projektledare på Cancerfonden.

Cancerfondens syfte med dr-utskicket var att informera om solens effekt på

huden, påverka till sundare solvanor och ge information om hur hudcancer kan

upptäckas i ett tidigt skede. Ett annat mål var att samla in pengar för

framtida forskning.

Utskicket nådde 31.000 hushåll och av dessa blev 397 bidragsgivare, det vill

säga en svarsfrekvens på 1,3 procent.

- Slutresultatet hamnade nästan i nivå med adresserad direktreklam, vilken vi

känner oss nöjda med, säger Magnus Lindegård.

Tävlingsbidragen betygsattes efter följande kriterier: Användning av tjänsten

Fastighetsselekterat, kreativ höjd, samt text, form och finish.

Tävlingen som startade i våras var ett sätt av Posten Marknadskommunikation att

lansera sin nya tjänst Fastighetsselekterat. Tio direktreklambyråer och

landets 450 största reklam- och mediabyråerna inbjöds att delta. Priset var en

studieresa till New York för max tre personer ur arbetsgruppen och en från

uppdragsgivarens sida.

Tjänsten Fastighetsselekterat innebär att försändelser distribueras till

hushåll i en viss portuppgång eller villa. Posten selekterar en utvald målgrupp

efter exempelvis område, inkomst, ålder eller livsstil. Tanken är att tjänsten

ska verka som ett mellanting mellan oadresserade och adresserade utskick.

Juryn bestod av Lars Wirén, marknadschef Posten AB, Mikael Karlsson,

produktchef Fastighetsselekterat, Peter Granström, Grey Momentum och Göran

Swahn, chefredaktör Standards.

Malin Jöud

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.