Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Cancerfonden går från Carat till Sandberg

Publicerad: 5 Oktober 2001, 04:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Efter tio år lämnar Cancerfonden Carat för att börja jobba med mediebyrån Sandberg Starcom. Carats kreativitet räckte inte till, enligt Cancerfonden.


- Det hade fungerat bra under mina 4,5 år här, men det var dags att se över

samarbetet, som det heter, säger Johan af Donner, informationsdirektör på

Cancerfonden.

Cancerfonden tittade på fyra saker som den blivande mediebyrån skulle klara:

1. Ordning och reda

2. Förhandling

3. Analys

4. Kreativitet.

- De tre första klarade Carat. Den svaga sidan var kreativiteten. Det gäller

många mediebyråer.

Och just kreativitet är vad Cancerfonden behöver i sina medieval.

- Också insamlingsbranschen kan drabbas av den sviktande konjunkturen. Vi vill

fortsätta samla in 280-300 miljoner kronor per år och bygga vårt varumärke.

Avtalet med Carat är uppsagt. Om sex månader tar Sandberg Starcom över

medievalen med Ulf Sandberg som rådgivare.

Cancerfonden lägger brutto 30 miljoner kronor på medier per år. Annonsutrymmet

är hårt subventionerat och Cancerfondens nettoköp ligger därför på "några"

miljoner kronor per år.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.