Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Canal Plus och TV4 i kamp om Jas-tekniken

Publicerad: 18 April 2007, 13:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Både Canal Plus och TV4 är intresserade av den målsökningsteknik som Aftonbladet använder i Sportbladet Zoom. Canal Plus testar redan tekniken och Tracab, som säljer tekniken säger sig vara beredda att skriva ett exklusivt avtal.


- Vi vill förstås att så många som möjligt köper systemet men om en potentiell köpare kräver exklusivitet så får vi ta ställning till det i förhandlingarna, säger Sören Kjellin, affärsutvecklingschef på Tracab.

Just nu ligger Canal Plus närmast avslut och ska testa tekniken i samband med derbyt mellan AIK och Hammarby nästa tisdag. TV4 är mycket intresserade, säger Sören Kjellin, men kan inte krama ut samma värde ur tjänsten som Canal Plus.

- Våra kameror sitter på de allsvenska arenorna och TV4 visar inte lika många allsvenska matcher som Canal Plus.

Tracabs målsökningssystem är glödhett men så har det inte alltid varit. Sören Kjellin berättar om jobbet med att sälja in tjänsten till medieföretagen.

- Expressen tackade nej med motiveringen att de inte skulle satsa så hårt på sport just då. Vi gick från Expressen med känslan av att vårt system kanske ändå var en rutten produkt för webben, men hos Aftonbladet tände det till direkt.

Kan systemet användas för andra sporter än fotboll?

- Inte utan massiv omprogrammering. Vi har satt upp målet fem sport på fem år och då handlar det mest om sporter som rugby, amerikansk fotboll och andra sporter som grafiskt har likheter fotboll. Vi är i kontakt med de flesta stora mediebolagen utomlands.

Vad medier beträffar är det mobilen som står på tur. Sören Kjellin berättar att Tracab ligger i förhandling med flera operatörer.

- Mobilen är det naturliga steget efter tv och vi har flera applikationer klara som ska testas.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.