Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Canal Plus falska golflöfte kan strida mot lagen

Publicerad: 3 Januari 2007, 13:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Canal Plus köpte en rad tunga golfrättigheter och utlovade 600 timmar golf per år 2007-2009. Nu är allt golfmaterial sålt till konkurrenten Viasat, och Canal Plus sportchef har tvingats till tjänstledighet. Konsumentverket bedömer att Canal Plus falska golflöfte kan bryta mot marknadsföringslagen.


Canal Plus skulle bredda utbudet och nå nya målgrupper och abonnenter.

Därför valde Canal Plus att våren 2006 bjuda över Viasat i kampen om tv-rättigheterna till Europatouren och Ryder Cup. Det tunga rättighetsavtalet, som slöts med IMG, sträckte sig från 2007 och tre år framåt.

Canal Plus sportchef Peter Harrysson (idag Liljestrand) berättade för Dagens Media och flera andra tidningar att Canal Plus skulle visa 600 timmar golf per år. Canal Plus hade även planer på att starta en renodlad golfkanal.

- Vi hoppas på en kraftig tillväxt av abonnenter. Golfen innebär att vi attraherar en helt ny målgrupp. Det finns många golfintresserade så det här är naturligtvis jättestort, sa han till Dagens Media.

Idag, drygt nio månader senare, står det klart att Canal Plus har gjort sig av med de exklusiva golfrättigheterna. Allt har sålts till Viasat, som fick ge sig mot Canal Plus i den ursprungliga budgivningen.

Inom kort är det i stället Viasat som startar en golfkanal, Viasat Golf.

- Vi köpte tillbaka all golf. Men jag vet inte hur det där behandlades. Canal Plus köpte rättigheterna i mars och sedan har det varit en dialog fram och tillbaka, säger Per Tellander, sportchef på Viasat.

Anledningen till att Canal Plus gjorde sig av med golfrättigheterna är att bolaget gjorde omprioriteringar under året. Canal Plus hade dessutom köpt på sig för mycket rättigheter och även gjort kostsamma investeringar i hd-tv.

- Vi satsade rätt hårt på rätt mycket. Någonstans måste man prioritera. Den här gången fick vi släppa golfen helt enkelt, säger Dennis Jacobsson, sportinformatör på Canal Plus.

När det under hösten 2006 stod klart att Canal Plus eventuellt skulle göra sig av med golfrättigheterna, lyfte Svenska Golfförbundets tidning Svensk Golf frågan om vad som i så fall händer med de golfintresserade personer som tecknat Canal Plus-abonnemang. De har utlovats 600 timmar golf per år, men får ingenting. Löftesbrottet kan strida mot marknadsföringslagen.

- Man ska ju uppfylla det man utlovar i marknadsföringen, annars kan det ju ses som vilseledande enligt marknadsföringslagen, sa Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket, till Svensk Golf.

Dennis Jacobsson på Canal Plus säger att alla kanalens nya rättigheter har "kommuniceras externt". Informationen om golfrättigheterna har dock varit begränsad.

- Vi har försökt att inte marknadsföra de här rättigheterna på något annat sätt än via det pressmeddelande som gick ut tidigt.

Canal Plus har inte upplevt någon storm från ilskna golfkonsumenter.

- Det har varit ett fåtal i Sverige som har tecknat sig för det här. Men den här frågan är något som kunderna tar upp med sin operatör.

Canal Plus sportchef Peter Liljestrand fick, utan förklaring, gå på tjänstledighet på obestämd tid i slutet av december 2006.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.