Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Canal Digital får KO-kritik för otydlig reklam

Publicerad: 8 Mars 2001, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Konsumentombudsmannen (KO) kritiserar Canal Digital för en reklamkampanj i höstas där kabeltvbolaget lovade "mer än 50 kanaler för 299 kronor i månaden". Av reklamen framgick dock inte att 20 av dessa var radiokanaler. Canal Digital kan nu tvingas böta 100.000 kronor.


Canal Digitals vd Michael Fors erkänner att reklamen var otydligt urformad.

- Vissa konsumenter har uppfattat den som otydlig, och då måste vi göra den

tydligare, säger han.

Det som ingår i paketet är 32 tvkanaler och 20 så kallade musikkanaler, eller

radiokanaler som KO väljer att kalla dem.

Canal Digital får också kritik för att inte priset framgick tillräckligt

tydligt i annonstexten. Eftersom kunden måste teckna sig för ett årsabonnemang

anser KO att den totala årskostnaden borde ha synts tydligare.

Caroline Ullstrand, marknadschef på Canal Digital, påpekar att kampanjen i

höstas drogs in.

- Den kampanj som drog igång i mitten av februari har en annan utformning. De

två punkter där vi har fått kritik är förtydligade.

Hon tror inte att Canal Digital kommer att drabbas av 100.000-kronors vitet

eftersom företaget redan åtgärdat de punkter KO kritiserat det för.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.