Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Café-chefen: "Slitz är som en jobbig kusin från landet"

Publicerad: 23 Januari 2007, 12:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Slitz firar med champagne - efter att ha gått om Café i den senaste orvestomätningen. Men Jens Stenberg på Café förnekar att det råder ett krig om läsarna.- Slitz är lite som den jobbiga kusinen från landet, med dålig andedräkt. Vi vill inte jämföra oss med dem, säger han.


207.000 personer läser Slitz, enligt den senaste mätningen från Orvesto. Det innebär att de går om Café, som enligt samma mätning har 190.000 läsare.

- Det är skitkul, hela teamet har firat. Dessutom består våra läsare av 82 procent män, som är den viktigaste målgruppen för våra annonsörer, säger Mats Drougge.

- Jag tror att vår höga räckvidd beror på att folk ser att vi har djupa kunskaper om det vi skriver om, vi har tyngd, våra skribent och redaktörer är kunniga, fortsätter Drougge.

Men Cafés chefredaktör Jens Stenberg oroas inte över Orvestos siffror.

- Vi ser inte Slitz och de andra downmarket-magasinen FHM och Moore som konkurrenter. Café är ett kvalitetsmagasin, vi har tvärtom accentuerat det som skiljer oss från de tidningarna.

- Vi tycker att vi är ganska ensamma vårt segment.

I den förra mätningen från Orvesto, i höstas, hade Café en högre räckvidd än Slitz.

- De köpte upplaga med dvd-filmer och sånt, det är väldigt kortsiktigt. Och nu ser vi att vi återigen är större, säger Mats Drougge på Slitz.

Jens Stenberg:

- Tvärtom har vi länge haft höga och stabila orvesto-siffror. Just nu genomgår magasinsmarknaden också en revolution, i och med utvecklingen på nätet. Sannolikt är det så att de skickligaste magasinens räckvidd kommer att öka samtidigt som upplagan sjunker. Idag jobbar hela Cafés redaktion även med hemsidan och ser den som en helt likvärdig plattform.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.