Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

C30 kommer ut ur lådan i Volvos största kampanj för året

Publicerad: 22 Januari 2007, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Lanseringen av C30 är Volvos största marknadsföringsaktivitet under 2007 och det mesta av krutet bränns på webben. "Internet är kampanjens hjärta", säger Björn Jutendahl, marknadsdirektör för Volvo personvagnar.


Lanseringen av C30 föregicks av buzz-projektet Think outside the box som hade en egen hemsida.

- Sajten drog mer än 100.000 unika besökare under december månad vilket vi betraktar som en mycket bra siffra, säger Björn Jutendahl.

Inför kampanjarbetet provade Volvo, tillsammans med reklambyrån Forsman & Bodenfors, olika grepp för att intressera en yngre målgrupp än Volvo vanligen vänder sig till. C30n vänder sig till personer under 35 utan barn, och kvinnor i allmänhet. Testgrupperna visade att just en virussajt väckte mest nyfikenhet i målgruppen. Think outside the box är det bärande temat också nu när C30n är officiell.

- Det är första gången i modern tid som Volvo gör en bil i den här storleksklassen och för den här målgruppen. Vi har verkligen behövt tänka utanför lådan för att göra en liten men rymlig bil som fortfarande uppfyller Volvos krav på säkerhet.

Kampanjsajten för Volvo C30 gick online i måndags förra veckan och tv-reklamen gick upp torsdag samma vecka. Stortavlor och webbannonsering startar idag. Internet är huvudmedium i kampanjen.

- Alla de traditionella medierna ska ge en emotionell knuff i rätt riktning och driva trafik till internet. På internet kan kunderna själva läsa sig till hela historien och eftersöka den information de vill ha. Utöver att det är ett billigt sätt att kommunicera så är det också effektivt och uppskattat. Konsumenter gillar inte att bli påprackad information de inte har bett om.

På kampanjsajten finns flera olika interaktiva sektioner där besökaren kan ta bilen på en testkörning, lösa kreativa problem genom att tänka utanför lådan och förstås få tillgång till alla tekniska detaljer.

Tv-annonseringen ska pågå intensivt under hela första kvartalet 2007 och sedan till och från fram till augusti. Hur länge kampanjsajten ska ligga uppe är inte klart.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.