Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Byrålösa H&M fortsätter utomhus

Publicerad: 11 December 2001, 13:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

I slutet på september lämnade Hennes & Mauritz sin reklambyrå Hasan & Partners. Modeföretaget ska nu själva sköta sin reklamproduktion - som även i fortsättningen ska synas mest utomhus.


- Det här är en tanke som vuxit fram under den paus vi har tagit sedan vi

lämnade Hasan. Vi väljer att jobba med ett nätverk av personer istället för en

byrå för att få flexibiliteten och möjligheten att jobba med de bästa ur varje

disciplin, säger Jörgen Andersson, global marknadschef Hennes & Mauritz.

Om det nya sättet att arbeta avspeglar sig i medievalen vet Jörgen Andersson

inte. Men att den svenska modejätten ska fortsätta dominera sina medieköp med

utomhus kan han berätta.

- Utomhus kommer vi att fortsatt vara stora. Självklart utvärderar vi

medievalen men i princip ska köpen ligga på samma nivå, säger han.

Tanken är att Hennes & Mauritz ska använda den varumärkesplattform som finska

Hasan & Partners tagit fram. Utifrån plattformen ska ett nätverk av kreatörer

skapa kommunikationen för Hennes & Mauritz.

- Vi har gjort ett bokslut över H&Ms varumärke. Vi vet vad vi vill kommunicera

internt, externt och på de olika marknaderna. Nu handlar det om att bestämma

hur, säger Jörgen Andersson.

Hittills har Hennes & Mauritz kommunicerat "Mode till bästa pris". Funderingar

finns nu kring huruvida uttrycket måste ändras eller fyllas med ytterligare

innehåll.

Arbetet ska ledas från H&M internt med Jörgen Andersson och vd Rolf Eriksen i

spetsen.

- Det kommer dock inte att finnas någon kreativ ledare. Ytterst ska jag fungera

som ett bollplank, säger Jörgen Andersson.

Det är länge sedan H&M jobbade med en reklambyrå i ordets rätta bemärkelse.

Senast en byrå hade hela ansvaret för modeföretagets reklam var när Rönnberg

McCann ansvarade för kontot. Sedan dess har H&M gått mot en mix av

inhouseproduktion och byråsamarbete.

Jörgen Andersson vill dock behålla sina relationer till branschen och betonar

att det inte handlar om en sågning av reklambyråerna.

- Att vi inte väljer en konsult är ingen knäpp på näsan till reklambranschen.

H&M har aldrig handlat om revolution, vi står för evolution. Så är fallet nu

också. Det här är ett naturligt steg för oss att ta. Nu vill vi försöka arbeta

så här och se om den plattform vi har är tillräckligt bra.

Första kampanjen som H&M står för själva kommer våren 2002.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.