Nyheter
Byråerna växte med 10,4 procent
Publicerad: 12 september 2008, 08:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
2007 var ett toppår för de svenska byråerna. Totalt ökade byråintäkten med 10,4 procent, antalet anställda ökade med 7,6 procent och omsättningen ökade med 8,9 procent för de 243 jämförbara byråerna i Clas Collins årliga undersökning som presenteras i Byråboken.
158 byråer beskrivs som vinnare av Clas Collin, då de ökat byråintäkten med i snitt 17 procent. Allra mest ökade Brandreality (+208 procent), Weber Shandwick (+119) och Familjen (+105). 78 byråer beskrivs som förlorare eftersom de minskade byråintäkten med i snitt 12 procent.
Vid en jämförelse mellan byråernas byråintäkter och IRMs siffror över medieinvesteringarna så har de historiskt sett följt varandra i konjunktursvängningarna. Men för första gången växer byråerna mer än medieinvesteringarna, som förra året ökade med 6 procent. Enligt Clas Collin beror det bland annat på att nätinvesteringarna tagit fart.
- Byråerna kommer inte att stå opåverkade om det blir en recession. Men med tanke på hur byråbranschen går så tror jag att medieinvesteringarna ökar mer i år än de 3,3 procent som IRM har spått, även om jag ändå tror att det går ner, säger Clas Collin.
Medelbyrån hade under 2007 en byråintäkt på 15,5 (14,4) miljoner kronor, en omsättning på 25,2 (23) miljoner kronor, 14,8 (13,8) anställda och en byråintäkt per anställd på 1.051 (1.044) miljoner kronor.
De största byråerna. Byråintäkt i miljoner kronor. Procentuell förändring jämfört med 2006 inom parentes.
Lowe Brindfors 197 (1)Forsman & Bodenfors 145 (10)Citat Journalistgruppen 108 (25)Carat 103 (17)Citat Markom 96 (-)Hallvarsson & Halvarsson 94 (10)Starcom 82 (-)Creuna 81 (-)DDB Stockholm 80 (-)King 75 (9)
I undersökningen ingår totalt 332 byråer. ,