Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Byråerna ojämlikare än börsen - en tjej på tio män

Publicerad: 10 April 2008, 03:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Dagens Medias granskning av kommunikationsbyråernas styrelser visar ett kompakt mansvälde. Endast var tionde styrelsestol tillhör en kvinna, vilket är ett lägre snitt än hos börsbolagen. Sämst är mediebyråerna. Hos de tio största finns inte en enda styrelsekvinna.


Dagens Media har granskat styrelserna på 55 av Sveriges viktigaste reklam-, pr- webb- och mediebyråer. Av 191 ordinarie ledamöter är endast 21 kvinnor, vilket motsvarar 11 procent.

Det kan jämföras med bolagen på Stockholmsbörsen, som har ett snitt på 18 procent kvinnor i sina styrelser.

Av de 55 byråerna har nio kvinnlig vd och endast två av bolagen har en kvinna som styrelseordförande.

Det är inte bara mediebyråerna som ligger under börssnittet. På de 25 reklambyråerna som ingår i granskningen finns 87 ordinarie styrelseledamöter. Elva är kvinnor vilket motsvarar 12 procent.

Webbyråerna är dock ännu sämre än reklambyråerna. Endast 3 av 33 ordinarie styrelseledamöterna är kvinnor, motsvarande 9 procent

Bristen på kvinnor i styrelserna speglar inte hur könsfördelningen i branschen ser ut i övrigt. Till exempel är 86 procent av produktionsledarna och 45 procent av projektledarna på Sveriges reklamförbunds medlemsbyråer kvinnor.

Pr-byråerna är den kategori som står sig bäst, 7 av 36 styrelseledamöter är kvinnor, vilket motsvarar 19 procent.

Läs hela granskningen i papperstidningen Dagens Media. Där finns listan över alla granskade byråerna, reaktioner från slutkunder samt Martin Gumpert, Fredrik Sandelin och David Sundins svar på varför de inte har några kvinnor i styrelsen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.