Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

- Byråerna måste tänka mer strategiskt

Publicerad: 28 September 1999, 11:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Efter 3,5 år som reklamchef på ATG ska Tomas Järnståhl, börja som seniorkonsult på mediebyrån Mindshare. Hur kommer det sig att du byter sida, från köpare till leverantörssidan?


- Jag jobbade på mediebyrå i 10 år innan jag började på ATG. Under åren på ATG har jag längtat tillbaka. Det finns en dynamik och snabbhet på den producerande sidan som jag har saknat. Du jobbade ju under tio år på CIA Media Marketing och har dessutom använt dem som mediebyrå på ATG. Hade det inte varit naturligare att gå tillbaka till CIA?

- Jag vet ju vad en Mediebyrå ska göra för att vara framgångsrik och jag kände att Mindshare delade mina värderingar. Så har Mindshare en mycket kompetent personal som verkar brinna för det de gör. Och så är ju faktiskt Mindshare världens största mediebyrå. Vad ska en mediebyrå vara bra på? - Marnadsföring handlar det om att säga rätt sak vid rätt tillfälle på rätt plats. Det måste byrån kunna. Och sätta det strategiska tänkandet först. På Mindshare ska du bli senior-rådgivare. Vad innebär det?

- Jag ska jobba som en management-partner för alla våra kunder och dela med mig av den kunskap jag har samlat på mig genom åren till våra rådgivare. Förhoppningsvis har man väl lärt sig något. Jag ska också sitta med i den nordiska ledningsgruppen och göra Mindshare ännu starkare i Skandinavien. Vad efterlyste du bland medierna under den tid du satt på köparsidan? - Det är oerhört viktigt förstå uppdragsgivarens marknad och kunder. Många medier och byråer som uppvaktade oss på ATG visste inte vad vi sysslade med. Då är man långt borta. Så får det absolut inte vara.

Vad tror du kommer att hända på byråsidan framöver? - Utifrån mitt perspektiv tror jag att annonsörerna kommer att lägga ut ännu mer av arknadsföringsjobbet på medie-, reklam-, pr- och webbyråer. Rätt marknadsföring kommer att vara en av de viktigaste framgångsfaktorerna. Därför hamnar byråerna ännu mer i fokus. Det blir mer jobb, men byråerna blir också tvingade att tänka ännu mer strategiskt. Där blir kunskap och kompetens avgörande. Så tror jag vi får se mer samprojekt (co-promotion) mellan starka varumärken. Där måste byråerna vara så professionella att de kan jobba över kundgränserna.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.