Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Byråer kräver sänkta priser

Publicerad: 9 Februari 2009, 04:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Orvesto Konsument visade - återigen - på räckviddstapp för de flesta tidskrifterna. Samtidigt är det få förlag som justerar priserna efter räckvidden. Nu kräver Starcom prissänkningar. "Det får vara nog nu", säger byråns printchef Agnetha Gardebrandt.


Enligt IRM:s prognos kommer annonsörerna att pumpa in drygt 800 miljoner kronor i populärpressen år 2009. Dagens Medias granskning före jul visar samtidigt att 93 av 135 tidskrifter ökar kontaktkostnaden i år. Få förlag ökar visserligen sina bruttopriser, men i och med att de flesta tidningarna har lägre räckvidd ökar bruttopriset per kontakt.

Starcoms nytillträdde printchef Agnetha Gardebrandt kräver nu att tidningsförlagen justerar ned sina prislistor.-I princip alla magasin tappar i räckvidd medan de behåller sina priser. Vissa förlag, som Bonnier, till och med ökar sina priser för vissa titlar, som Amelia, DV och Sköna Hem. Det finns ingen relevans i det, säger hon.

Det här leder till att prislistorna blir allt mer urholkade och rabattsatserna absurda, vilket aldrig skulle accepteras inom andra medieslag, säger hon. - Rabatterna blir högre och högre, vi kommer enbart förhandla på kontaktkostnad. Vi tänker ju inte betala samma priser och få en femtedel färre läsare, som är fallet för många titlar, säger Agnetha Gardebrandt.

- När tidningarna ökar i räckvidd är de däremot inte sena med att justera priserna. Men det får vara nog nu, fortsätter hon.

Per Sohl, printchef på Initiative Universal, säger att lågkonjunkturen och räckviddsrasen gjort att tidningarna blivit mindre generösa vid förhandlingarna.- De skruvar på priserna, förlagen har till exempel tidigare bjudit på placeringen, men nu tar de betalt för den. Då får man välja, vill man inte betala mer än förra året så får man inte en bra placering i tidningen, säger han.

Samtidigt är det köparens marknad, säger Per Sohl. - Nästan alla tidningar är utbytbara i dag, det är trångt i hyllan. Då hamnar vi så klart i ett bättre förhandlingsläge.

För en annonsör som går via mediebyrå spelar bruttopriserna mindre roll. Men höjda kontaktkostnader kan slå mot ovana annonsörer, speciellt de som inte anlitar mediebyrå.- De kan ju tycka att en 50-procentig rabatt låter jättebra, och det kan tidningarna utnyttja, säger Agnetha Gardebrandt.

Bonnier Populärpress annonsdirektör Niklas von Sterneck säger att man inte har planera på att justera ner några priser.

Varför höjde ni priserna på titlar som Amelia för 2009?

- Kring prishöjningen på Amelia resonerade vi som företag gör i allmänhet. Vi tog hänsyn till en mix av förutsättningar såsom läsare, kostnader, tillgång och efterfrågan samt Amelias position på marknaden.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.